Zelf ontslag nemen maar ik wil een opzeg presteren

Bearish
Topic Starter
Berichten: 1

Zelf ontslag nemen maar ik wil een opzeg presteren

#1 , 21 jul 2014 19:38

Beste,

Ik sta op het punt om zelfstandig te worden en kan reeds zelfstandig beginnen presteren voor een klant vanaf 1 september.
Bij mijn huidige werkgever als bediende wordt, voor zover ik het weet en heb gezien bij ex-collega's, in mijn positie niet geëist om de opzeg te presteren en mag je na een aantal dagen reeds vertrekken.

Nu dit is voor mij niet echt wenselijk. Ik zou liefst tot 1 september bij mijn huidige werkgever blijven presteren om mijn start als zelfstandige te financieren.
Daarentegen wil ik ook niet dat ze mij (Who knows?) houden aan mijn volledige wettelijke opzeg indien ik een week voor mijn gewenste start als zelfstandige mijn ontslag geef.

De vraag luidt dus: Indien mijn werkgever instemt met mijn ontslag en me op twee dagen wil laten gaan, kan ik dan eisen om toch nog bijvoorbeeld 6 weken opzeg te presteren (of eventueel minder in onderling overleg)?
Ik vind niet echt een uitsluitend antwoord in het arbeidsrecht terug buiten dat de werkgever verplicht is om arbeid te verschaffen gedurende de opzeg.

Kan iemand me hier een gestaafd antwoord op bieden?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 jul 2014 22:47

je kan niet zelf je opzegtermijn bepalen. Het is dus ofwel aanvaarden wat de werkgever wil, ofwel je volledige opzeg uitdoen ofwel een akkoord zoeken.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”