Ontslag via via vernomen

Werknemertje
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag via via vernomen

#1 , 09 jul 2014 10:51

Hey,

ben sedert zes jaar aan het werk in een bedrijf dat begin 2014 een herstructurering heeft aangekondigd. Ze plannen groepering van activiteiten, sluiten van een aantal verkoopspunten, efficienter gaan werken etc..... Het zal geen collectief ontslag heten omdat de afvloeiingen grotendeels 'natuurlijke vertrekken' zullen zijn (ong -75 werknemers), en ze gaan dit spreiden over een langere periode. Dit alles vind ik in wezen geen probleem, het bedrijf heeft het moeilijk en moet even terugplooien naar zijn basisvorm om zijn toekomst te verzekeren. Ik begrijp volledig dat dit ontslagen met zich meebrengt. Er zijn intussen al een tiental mensen minder (tijdelijken, pensioen en ontslagen)

Vandaag krijg ik van een collega te horen dat onze sales manager hem 'in vertrouwen' heeft verteld dat ik in september mijn ontslag zal krijgen.

Nu ben ik slim genoeg om al zelf aangevoeld te hebben dat mijn functie één van die is die het risico loopt om geschrapt te worden. Ik merkte ook al dat ik minder betrokken word in de day to day werking, ik mag al eens een meeting overslaan waar ik anders steeds bij moest, sta minder in copy van mails enzo... Het viel me voordien dus eigenlijk al op.

Wat ik me nu afvraag, mag mijn salesmanager mijn ontslag zomaar aan jan en alleman aankondigen 'maar niet verderzeggen' zonder dat ik daar eerst van op de hoogte ben gebracht ?

greets

A

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2014 11:38

Los van het feit dat dit slecht management is, en los van het feit of dit mag of niet: stel dat er ergens een wet bestaat die zegt dat dit niet mag, hoe ga je dan bewijzen dat dit gebeurd is? Gaat uw collega dit willen bevestigen?

Ik betwijfel of er wetgeving bestaat die dit verbiedt, eigenlijk. Een ontslag wordt sowieso op voorhand besproken door een aantal mensen, zou ik zo denken (om management niveau dan), dus dat een ontslag niet op voorhand mag meegedeeld worden aan iemand anders (manager, team leader) dan de medewerker zelf, lijkt me niet erg praktisch. In dit geval is het een collega, maar geen idee of dit veel uitmaakt.

Langs een kant ben je nu wel vroeger op de hoogte dat je ontslagen gaat worden, wat je meer tijd geeft naar iets anders uit te kijken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”