aanstelling leerkracht

Helena123
Topic Starter
Berichten: 3

aanstelling leerkracht

#1 , 26 jun 2014 23:12

Even de situatie schetsen.

Eind augustus 2013 krijg ik te horen dat ik een andere aanstelling krijg dan eerst gezegd. Er was mij een rustige job beloofd aangezien ik maar twee maanden zou werken (hoogzwanger van tweede kind). De aanstelling die ik krijg is de zwaarste opdracht die bij ons in school kan gegeven worden. (graadsklas eerste graad lager onderwijs). De collega die daar stond is uitgeblust en kiest ervoor om 'mijn' kalmere job te gaan doen. Zonder al te veel te klagen begin ik aan deze aanstelling, aangezien er mij beloofd wordt dat ik in deze klas ga mogen blijven (ik ben vier uurtjes benoemd en normaal snel uren bij krijgen). Ik schrijf zelfs mijn zoontje in in de kleuterklas. Na twee maanden ga ik in zwangerschapsverlof en daarna in ouderschapsverlof. Er wordt ook op voorhand afgesproken dat ik in september 2014 terug deeltijds start, zodat ik er ook kan zijn als mijn zoontje moe is na halve dagen in de klas te zijn. Vandaag krijg ik ineens te horen dat ik niet meer terug naar deze klas kan want: er hebben ouders gedreigd met weg te gaan uit de school als ik terugkom en aangezien ik in het begin maar terug deeltijds start is dit toch niet optimaal. Er is mij nooit meegedeeld dat er ouders ontevreden waren. Ik krijg op dit moment ook niet te horen wat mijn fouten zijn. Maar ik mag wel nog een andere aanstelling gaan doen (waarbij ik moet rondrijden vanaf het moment dat ik terug voltijds ga werken). Kan dit zomaar? Want ik ben toch voor een stuk benoemd en nu krijgt iemand die zelfs nog geen Tadd heeft mijn klas en ik mag terug als een beginner beginnen van schooljaar naar schooljaar te kijken... Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik niet weet wat ik met mijn zoontje moet doen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jun 2014 07:57

je bent benoemd voor de school/scholengemeenschap, niet voor 1 klas. Je zal iets concreters moeten zijn: wordt je uitgestuurd naar een andere school of een andere scholengemeenschap?

BW123
Berichten: 42

#3 , 16 jul 2014 08:32

Mijn vriendin is in 2009 afgestudeerd als leerkracht lager onderwijs. Op 150 sollicitatiebrieven is geen enkele reactie gekomen, waardoor ze noodgedwongen in de prive is gaan werken. Mijn punt: wees blij dat je ergens kunt starten. Wat je gemaakte fouten betreft, lijkt het me niet slecht om een (functionerings)gesprek aan te vragen met je directie. Je directie heeft mss klachten gekregen maar jij hebt ook recht om jouw kant van het verhaal te brengen...

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 16 jul 2014 09:48

jij hebt ook recht om jouw kant van het verhaal te brengen...
Vergeet dat maar,
"Jouw kant van het verhaal" word in het onderwijs maar al te vaak gewoon genegeerd of naar de vuilbak gesmeten...

Als het de directie niet aanstaat om gelijk welke reden dan vlieg je gewoon onder het mom van einde contract steeds omdat je steeds van jaar tot jaar werkt (of soms korter)...

Zolang je niet benoemd bent is het heel vaak elke keer een zoektocht...

Helena123
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 22 jul 2014 13:47

Ik sta in dezelfde scholengemeenschap maar in verschillende vestigingen. Tijdens mijn gesprek met de directeur kreeg ik te horen dat hij ook niet wist wat de redenen waren. De ouders waren naar de schepen van onderwijs gestapt. Aangezien ik in stedelijk onderwijs sta, staat hij nog boven mijn directeur. Ik ben dus gaan vragen wat er fout is gegaan en kreeg het volgende antwoord: mijn communicatie met de ouders was niet goed en ik was niet gemotiveerd. Ik was hoogzwanger, dus dat ik niet huppelde gelijk een jong paardje dat is waar ja. Maar ik heb dat nooit uitgewerkt op de kinderen of de ouders. Tijdens de startvergadering heb ik tegen de ouders gezegd: als er iets scheelt, kom met me praten. Er zijn wel ouders bij mij langs geweest, maar nooit met de boodschap dat ze vonden dat ik onbekwaam was. Ik heb de ouders niet op facebook toegevoegd gelijk sommige van mijn collega's wel doen, als dat de slecht communicatie is... Dat mijn zoontje al van februari in de school stond ingeschreven wist de schepen niet en oh ja, dat vond hij jammer, maar daarmee blijft het wel mijn probleem. Er was een vergadering geweest met de directie en mijn vervangster tijdens mijn zwangerschapsverlof. Normaal ging ik daar ook op aanwezig zijn, maar net die dag ben ik bevallen van mijn tweede kind. Dat hebben ze zelfs tegen mij gebruikt! En zo erg was het allemaal niet, want ze gingen mij toch verder benoemen!? Ineens ga ik van vier uurtjes benoeming naar volledig de 24 uur benoemd. Dat spreekt zichzelf toch tegen. Maar ja, ik heb ondertussen met een aantal juristen contact gehad en doordat ze mij verder benoemen kan ik niks doen. Nu moet ik mij dus terug gaan 'bewijzen'. Sorry voor de hele litanie, maar het zit me nog altijd hoog!

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 22 jul 2014 19:34

Al m n sympathie maar ik vind dat je te veel over "rechten" schrijft en te weinig over "inzet" en "plichten". Mijn madam staat ook in het onderwijs en met dergelijke discussies heb ik altijd hard en openlijk gelachen (wat me niet altijd in dank afgenomen werd :lol: ). Er zal hier en daar wel een schooldirecteur rondlopen die er beter niet zou rondlopen maar ook voor hen is het schipperen tussen wensen van individuele leerkrachten en binnen de beperkingen van beschikbare uren optimaal z n medewerkers inzetten. Als je echt vindt dat je onrecht aangedaan bent kan je naar de vakbond stappen.

Ik begrijp evenmin waarom je je zonder benoeming minder zou moeten bewijzen dan met. Als je in t onderwijs gegaan bent voor de leuke verlofregeling alleen dan zoek je beter ander werk want 180 dagen per jaar tegen je zin werken zijn veel dagen). Ook als benoemde leerkracht zullen er schooljaren zijn die "lastiger" zijn dan andere.

PS vaste benoemingen zouden moeten afgeschaft worden evenals de willekeur waarmee jonge goede instromende leerkrachten weggeduwd worden door "verworven rechten".

Helena123
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 24 jul 2014 13:22

Al m n sympathie maar ik vind dat je te veel over "rechten" schrijft en te weinig over "inzet" en "plichten".
".
Denk eens twee keer na voor je zo'n antwoord geeft. Ik heb mij die twee maanden voor de volle 100% ingezet. De gezinsuitstapjes met mijn zoontje moesten wegvallen omdat ik zoveel werk had, dat ik niet wist wat ik eerst moet doen. Maar een volle 100% als hoogzwangere met HG is niet hetzelfde als 100% en niet zwanger zijn. Ik werk niet zodat ik twee volle maanden vakantie heb, want zelfs tijdens mijn vakanties ben ik voor mijn werk bezig. Ik sta 10 jaar in het onderwijs en ben naar alle kanten van mijn provincie gegaan om mij te bewijzen (en niet op mijn lui gat te zitten). Maar ik vind het niet eerlijk dat een niet-tadd'er nu een klas krijgt voor de rest van haar carrière en ik mij zogezegd opnieuw moet bewijzen. Terwijl ik dit al vaak genoeg gedaan heb. Maar als de vakbond zelf zegt: menselijk is dit niet correct, maar juridisch wel, dan moet je je conclusies trekken. En dank u dat u mij over dezelfde kam scheert als vastbenoemde mensen die niets doen, terwijl u mij niet kent! Compleet ongepast naar mijn mening!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”