Opzegtermijn niet uitdoen - schadevergoeding

Redoman
Topic Starter
Berichten: 3

Opzegtermijn niet uitdoen - schadevergoeding

#1 , 26 jun 2014 10:27

Goedemiddag JF,

Vorig jaar ben ik begonnen als consultant met een contract van onbepaalde duur. Wegens een nieuwe opportuniteit in het buitenland - die start op 1 juli - neem ik mid-mei ontslag.
Mijn opzegtermijn is pas vanaf 26/05 beginnen lopen voor 8 weken wat betekent dat deze pas op 18 juli afloopt. Dit komt natuurlijk niet overeen met mijn nieuwe startdatum in het buitenland.

Dit is direct gecommuniceerd geweest met mijn werkgever die het heeft doorgegeven aan de cliënt waar ik nu een opdracht bij uitvoer.
Er werd geprobeerd om tot een vergelijk te komen voor een vroeger vertrek maar dat is helaas niet gelukt, ondanks alle open communicatie tav mijn kant (wilde zelfs mijn gepland verlof opgeven hiervoor).

Drie weken later starten was te lang voor mijn nieuwe buitenlandse werkgever, waardoor ik besloten heb om deze niet te presteren.
Vorige week heb ik dit gemeld aan zowel de cliënt en mijn werkgever en deze laatste liet me weten dat het van de cliënt afhangt of er een schadevergoeding gevorderd zal worden, wat ik persoonlijk gek vind:
cliënt moet niet betalen voor niet-presteerde uren en volgens consultancy contracten moet mijn werkgever voor vervanging zorgen. (In mijn geval wou de cliënt zelfs geen vervanging, wat toch moet betekenen dat evt. economische schade door mijn vertrek aan hen ligt?)

Nu heb ik toch een schadeclaim ontvangen (aangetekende brief moet nog toekomen) voor de drie weken.
Ondanks het feit dat ik contractbreuk pleeg, vind ik dit persoonlijk heel onprofessioneel.

1. Wat zijn mijn mogelijkheden om dit aan te vechten?
2. Kan ik evt. die aangetekende brief negeren en niet ophalen (gezien mijn nakende vertrek is er grote kans dat ik hem zelfs niet eens kan ophalen)?
3. Wordt de schadeclaim pro rata op brutoloon berekend?
4. Daarnaast heb ik nog de leasewagen die ik direct moet inleveren maar als ik dan toch een schadeclaim aan mijn broek heb, ben ik legaal gezien nog altijd in orde als ik die eigenlijk nog gebruik tem 18/07?

Alvast hartelijk dank voor jullie feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 jun 2014 10:43

1. Geen. Je pleegt immers contractbreuk en de schadevergoeding is aldus ook wettelijk bepaald als de resterende termijn die je nog had moeten uitdoen. Als consultant zou je toch moeten weten dat een contract verbreken een zekere consequentie heeft.
2. Je kan dat, maar dat zal geen verschil maken.
3. is idd 3 weken brutoloon.
4. nee, gezien je de arbeidsovereenkomst verbreekt, is de leasewagen (afhankelijk van het contract, maar normaal wel) onmiddellijk in te leveren.

Redoman
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 jun 2014 11:10

Dank voor uw antwoord, JPV.

Inderdaad te verwachten dat er aan mijn zijde geen opties meer zijn.
Wat kunnen de gevolgen zijn als ik de schadevergoeding niet betaal? Gerechtsdeurwaarder?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jun 2014 11:14

gerechtsdeurwaarder, openbare verkoop, ... (over gans de wereld)

Redoman
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 jun 2014 11:21

Aha, genoteerd, bedankt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”