interim contracten...

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

interim contracten...

#1 , 23 jun 2014 21:35

Ik werk bij X en ben vandaag teweten gekomen dat mijn werkgever besloten heeft om GEEN enkel contract meer te willen geven aan nieuwe mensen die in dienst komen.
Dus iedereen die een interimcontract heeft zal als hij er binnen 10 jaar nog werkt nog altijd op interim basis werken.
Het is zelfs zo dat ze zouden willen dat de mensen dagcontracten krijgen, zodat ze de mensen kunnen oproepen als er veel werk is en ze thuis laten als er geen of weinig werk is.

Ik ben van departement veranderd en kreeg te horen dat ik 3/6 maand op interim zou werken en dat ze dan waarschijnlijk wel een vast contract zouden geven. Maar na vandaag geloof ik hier natuurlijk niets meer van.
Ik zie het net als de rest 80% van de mensen daar hebben een interim contract en de tijdelijke contracten werden vorig jaar omgevormd naar interim contacten met de overname van het bedrijf.

Mijn vragen zijn nu de volgende:
Bestaat er een wettelijke termijn wat betreft interim contracten of mag mijn werkgever dus gewoon enkel met interim kantoren werken?
Maakt dit een verschil voor de werknemer want ik kreeg een opmerking tijdens mijn eerste bezoek aan de RVA dat ik niet te lang via interim moest werken want dat het bewijst dat ik geen vaste job wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jun 2014 09:32

er bestaat geen wettelijke termijn, maar het motief voor een interimmer in dienst te nemen moet overeind blijven. Momenteel bestaan er 4 wettelijke motieven:
- vervanging tijdelijke afwezigheid (ziekte, ...)
- tijdelijk meer werk
- instroom (soort proefperiode)
- uitzonderlijke werken

Die 2e is wss deze die hij nu zal inroepen. Dat motief kan gecontroleerd worden door de dienst toezicht sociale wetten.

Het zou me betwijfelen dat de RVA zegt dat je niet te lang via interim moet werken omdat zoiets zou bewijzen dat je geen vaste job wil. Wél kunnen ze zeggen dat je niet enkel via interim moet zoeken naar werk, maar da's iets anders.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 24 jun 2014 18:01

Ja op mijn contracten staat telkens "vermeerdering van werk" aar ja dat staat daar bij iedereen op... :(

De vrouw waarbij ik mij moest verantwoorden bij de RVA zei mij letterlijk dat ik beter een vaste job zou zoeken dan via interim want dat het niet echt oogt alsof ik mij wil settelen in een job. Interim is tijdelijk en dus zonder toekomst... en aangezien ik nooit aan 9 volle maanden geraak en er af en toe eens een paar dagen tussen zitten waar ik niet werk blijf ik naar het schijnt maar zakken. Ik zou rond de 20€/dag ergens zitten volgens haar. En dat zou gevaarlijk worden als ik 1 maand of langer zonder werk zou zitten.

Maar bon, dat er ter zijde.

Conclusie is dus dat een werkgever eigenlijk enkel met interims kan werken en deze kan laten werken als het hem goed uitkomt en dat zolang hij maar wil.
Spijtig dat er geen regels zijn die zeggen dat er bijvoorbeeld per 10 vaste mensen in dienst 2 interimkrachten mogen worden aangenomen.
Of dat een interimkracht max een aantal dagen mag werken en dan een tijdelijk contract moet krijgen van de werkgever. En dat deze ook niet gewoon mag overschakelen op een nieuwe interimkracht. of zo...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jun 2014 09:52

Die vermeerdering vna werk kan niet permanent zijn (maar pas op: 2 jaar kan ook tijdelijk zijn).

Je hoeft niet aan 9 volle maanden te geraken, maar je moet wel 312 dagen in 18 maanden werken. "af en toe een paar dagen", is dus geen probleem.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”