ontslag om dringende redenen door werknemer

dylem
Topic Starter
Berichten: 6

ontslag om dringende redenen door werknemer

#1 , 16 jun 2014 13:26

Ik sedert 2006 als bediende werkzaam met een contract voor onbepaalde duur.
Sedert 10/2013 ontvang ik echter geen loonfiches meer, bijgevolg ontving ik ook geen fiche 281.10.
Hoogstwaarschijnlijk werden RSZ en bedrijfsvoorheffing sedert 10/2013 ook niet meer betaald door werkgever.
Van de eindejaarspremie werd de helft te weinig betaald. Ik krijg enkel nog maandelijks m'n nettoloon uitbetaald.
Kan ik op basis van bovenstaand ontslag geven omwille van dringende redenen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2014 11:18

nee. eerst werkgever in gebreke stellen en reactie afwachten

dylem
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 17 jun 2014 11:21

@ JPV: is reeds 2x gebeurd, waarvan 1 x per aangetekend schrijven

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 jun 2014 11:44

en wat is de reactie? inspectie al gecontacteerd?

dylem
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 18 jun 2014 10:35

Geen reactie van werkgever op ingebrekestellingen, inspectie werd deze week gecontacteerd. Kreeg gisteren de bevestiging van een ambtenaar dat bedrijfsvoorheffing sedert 4° kwartaal 13 niet meer werd betaald

giserke
Berichten: 2434

#6 , 18 jun 2014 11:18

In dit geval zal je klacht moeten neerleggen bij de arbeidsrechtbank.
Zijn er nog werknemers in dat bedrijf met het zelfde probleem?

Je handelt best zeer snel met een advocaat, want een bedrijf die de bedrijfsvoorheffing niet meer betaald is een eerste teken van een nakend faillissement.
Eenmaal het faillissement uitgesproken mag je aanschuiven achteraan met uw schulden.
Laatst gewijzigd door giserke op 18 jun 2014 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 jun 2014 11:21

niet achteraan, vooraan. En voor het gederfde loon heb je nog het fonds van sluitingen van ondernemingen.

Ontslag om dringende reden zou ik niet direct doen, ik zou de verbreking laten vaststellen na het volgen van de juiste procedure (contacteer hiervoor een advocaat of een vakbond)

giserke
Berichten: 2434

#8 , 18 jun 2014 11:26

Werknemers zijn inderdaad ‘bevoorrechte’ schuldeisers, maar staan niet als eerste in de rij. De overheid en banken hebben voorrang

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 jun 2014 11:47

klopt, maar je staat toch vooraan, niet helemaal vooraan natuurlijk. Banken staan ook maar voor de hypotheek vooraan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2014 12:03

Banken staan ook maar voor de hypotheek vooraan.

Bank met een hypotheek is een bijzonder bevoorrechte schuldeiser, en een werknemer is een algemeen bevoorrechte schuldeisers en dit tot een bedrag van +/-7000€ .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dylem
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 18 jun 2014 16:10

@ giserke: ik ben er de enigste werknemer
@ JPV: wat bedoel je met verbreking laten vaststellen ?

Dossier werd inmiddels overgemaakt aan de raadsman waar de vakbond mee samenwerkt

dylem
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 25 sep 2014 21:56

ondertussen zijn we meer dan 3 maand verder en is de toestand geëscaleerd. Ik heb al sedert juli geen wedde meer ontvangen, ik heb momenteel tegoed: wedde juli, wedde augustus, vakantiegeld, helft eindejaarspremie, fiscale fiche 281.10 (inkomstenjaar 2013), en alle loonfiches sedert 10/2013.
De zaak is 2 weken geleden voorgekomen voor de arbeidsrechtbank, m'n werkgever, noch een raadsman van hem was daar aanwezig, de rechtbank is nu in beraad en ik verwacht een uitspraak binnen 2 weken.

Ik heb ondertussen voor mezelf uitgemaakt dat ik van de arbeidsovereenkomst met m'n werkgever af wil, omdat ik nog lopend werk wil afwerken en niet wil dat de klanten er de dupe van worden zou ik niet nu onmiddellijk, maar ergens tussen 20 oktober en eind oktober een einde aan m'n arbeidsovereenkomst willen stellen, en dit zonder opzegtermijn. ik zou me daags nadien vestigen als zelfstandige en voor eigen rekening verder werken...

hoe pak ik het best aan zodat ik daar eind oktober weg kan ? de dame van de vakbond stelde voor om toe te werken naar een ontslag om dringende redenen, eerst 2 opeenvolgende ingebrekestellingen sturen, gevolgd door m'n ontslag om dringende redenen. een andere partij suggereerde om de verbreking in hoofde van de werkgever vast te stellen.

Suggesties zijn welkom !

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”