Inleveringskosten voor werknemer bij nemen van ontslag

anoniempje85
Topic Starter
Berichten: 4

Inleveringskosten voor werknemer bij nemen van ontslag

#1 , 09 jun 2014 12:21

Ik ben van plan ontslag te nemen en in mijn overeenkomt tussen de werkgever en mij betreffende de leaseovereenkomst staat het volgende:

Bij vrijwillige beëindiging van het dienstverband, dient werknemer de volgende regels in acht te nemen.

a- werknemer neemt de lease-auto mee naar zijn nieuwe werkgever.
b- werknemer neemt de lease-auto niet mee. In dat geval, dienen er inleveringkosten betaald te worden. Deze kosten worden bepaald door de leasemaatschappij. Werknemer betaalt deze kosten aan werkgever.


Is dit wettelijk? En zo ja zit hier een maximale hoogte aan? En/of is er een berekening wat deze kosten zouden zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jun 2014 10:16

Dit lijkt me onwettelijk.

anoniempje85
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 jun 2014 10:49

Als het onwettig is zou dat heel mooi zijn. Maar zoek toch een soort van bewijslast of hoe kom ik erachter dat het inderdaad onwettig is?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 jun 2014 11:03

de werkgever moet bewijzen dat hij de factuur kan doorschuiven naar jou, jij niet. Werkgever kan het ontslagrecht niet verzwaren, tenzij hij een ernstige reden zou hebben (het feit dat hij nadeel lijdt, is dat op zich niet)

Zijn er bepaalde opties toegevoegd aan de wagen?

anoniempje85
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 10 jun 2014 11:05

Alle opties zijn af fabriek. Heb dus niet extra opties genomen die los van de catalogus prijs zijn. Heb wel een gedeelte eigen bijdrage.

Wat misschien ook goed is om te weten is dat ik ga emigreren, dus de auto overnemen of dergelijke kan niet eens uitgevoerd worden.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 11 jun 2014 12:15

Dit lijkt me onwettelijk.
Toch niet helemaal : een leasingovereenkomst voor een managementwagen is een contractuele afspraak tussen werkgever en werknemer. Dergelijke overeenkomsten bevatten nogal eens clausules die bij vrijwillig vertrek van toepassing zijn zoals het in éénmaal betalen van de volledige uitstaande eigen bijdrage (dit is bij mij het geval bij vrijwillig vertrek) Als je ontslag krijgt mogen dergelijke clausules vanzelfsprekend niet toegepast worden.

Als je zelf ontslag neemt zal je dus je leasingovereenkomst moeten nalezen en honoreren. Je kan altijd proberen om je leasecontract - incluis eigen bijdrage, ... - te laten overnemen door een collega maar de kans dat dit lukt ...

anoniempje85
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 11 jun 2014 14:43

Ben bij bureau voor rechtshulp langs geweest en ook die melden dat het niet geheel simpel is, maar dat ik ook niet erg moet schrikken, want dit soort afspraken mogen, maar de hoogte valt erg te betwisten een werkgever mag je ontslag niet uithollen zoals dat genoemd wordt. En bedrag van 10.000 EUR kan nooit op de werknemer verhaald worden, want dan zou niemand ontslag nemen.

Nadeel is dat dit altijd wel voor de arbeidsrechtbank uitgevochten moet worden. Betalen van eigen bijdrage is nog een redelijk gevraagde regeling, maar alle kosten verhalen op de werknemer is niet een reële vraag.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 jun 2014 11:52

Dit lijkt me onwettelijk.
Toch niet helemaal : een leasingovereenkomst voor een managementwagen is een contractuele afspraak tussen werkgever en werknemer.
die echter deel uitmaakt van de arbeidsovereenkomst, gezien deze afhangt van het al dan niet bestaan van de arbeidsovereenkomst. Er is immers geen strikte leasing, tenzij de werkgever als lease-gever zou spelen, iets wat ik nog maar bij 1 firma gezien heb (was dan nog in de automotive-branche en werknemer was deels zelfstandig consultant)
Dergelijke overeenkomsten bevatten nogal eens clausules die bij vrijwillig vertrek van toepassing zijn zoals het in éénmaal betalen van de volledige uitstaande eigen bijdrage (dit is bij mij het geval bij vrijwillig vertrek) Als je ontslag krijgt mogen dergelijke clausules vanzelfsprekend niet toegepast worden.
ook bij vrijwillig vertrek kan het ontslagrecht niet zomaar verzwaard worden. Daar bestaat redelijk wat rechtspraak over.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”