Zwanger: Ontslag voor aanvang overeenkomst

Briel
Topic Starter
Berichten: 1

Zwanger: Ontslag voor aanvang overeenkomst

#1 , 26 mei 2014 19:52

Beste,
begin mei ondertekende ik een arbeidscontract (bediende) van onbepaalde duur bij werkgever X, een bedrijf actief in de verkoop van te recycleren textiel. Ik zou er aan de slag gaan als (cfr contract) 'Sales Manager Europe Middle East & Africa' en in die hoedanigheid 'alle taken uitvoeren die de werkgever mij in het belang van de firma kan opleggen'. Deze overeenkomst zou normaal ingaan op 01/06/2014.

Vandaag ontving ik een aangetekend schrijven waarin de werkgever mij het volgende meldt:
‘Tot onze spijt moeten wij u meedelen dat de geplande Metaal activiteit niet zal opgestart worden. Hierdoor zijn wij dan ook genoodzaakt u te ontslaan. Wij zullen u de wettelijke verbrekingsvergoeding van 2 weken uitbetalen’

Als beschermd werknemer (ik ben 23 weken zwanger) aanvaard ik bovenstaande motivering van mijn ontslag niet als een economische rede aangezien:
-Ik niet specifiek of exclusief aangeworven ben voor de Metaal activiteiten. Noch in mijn arbeidsovereenkomst, noch in mijn functieomschrijving wordt er immers specifiek verwezen naar bepaalde activiteiten.
-Het bedrijf tot op heden niet beschikt over de nodige licenties om in de metaal sector handel te drijven met de regio's waarvoor ik verantwoordelijk ben en mij bijgevolg ook niet exclusief voor de metaal activiteiten aangeworven kan hebben.

Ik heb het vermoeden dat:
- mijn overeenkomst beëindigd wordt omdat de zaakvoerder vernomen heeft dat ik zwanger ben. Mijn manager naar wie verwezen wordt in mijn arbeidsovereenkomst was namelijk op de hoogte.
- Of sterker nog, dat de geplande metaal activiteit (waarin ik een beperkte ervaring heb) niet opgestart wordt omdat ik zwanger ben en men mijn ontslag op die manier tracht te verantwoorden.
Welke verdere stappen raadt u mij op korte termijn aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 26 mei 2014 20:01

Je bent pas beschermd tegen ontslag op het moment dat je je werkgever officieel (maw: aangetekend) op de hoogte gebracht hebt van je zwangerschap.

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 mei 2014 08:49

Nee, werkneemster is beschermd tegen ontslag op het moment dat de werkgever WEET dat die persoon zwanger is. Het is een dubbeltje op z'n kant en zal afhangen van de toestand van de zwangere vrouw (uiterlijke zichtbaarheid van zwangerschap), maar je kan argumenteren dat de werkgever wel degelijk op de hoogte was van de zwangerschap.

belangrijk:
- laten vaststellen hoe zwanger je eruit ziet (eventueel filmen, op cd zetten en de CD aangetekend naar jezelf sturen, ongeopend).
- de activiteiten van de werkgever controleren. Staat daar iets over metaalactiviteit?
- kijken of er iemand anders aanvaard zou worden in de toekomst
- kijken of ze momenteel verkoopsactiviteiten hebben in europa, midden oosten en afrika op vlak van textiel.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”