Doordenkers

MKTO
Topic Starter
Berichten: 1

Doordenkers

#1 , 20 mei 2014 21:44

Hallo iedereen,

Voor sociale wetgeving dien ik enkele praktijksituaties op te lossen. Er zijn echter 2 vragen waar ik al heel wat opzoekwerk heb aan besteed en nog steeds geen antwoord heb gevonden. Zelf heb ik dan maar "gezond verstand" gebruikt om deze situaties op te lossen. Klopt mijn redenering, of zijn er toch wettelijke bepalingen bij onderstaande cases:

1: Een werknemer neem ontslag en stelt zijn werkgever daarvan op de hoogte via een aangetekende brief die op maandag 21 september 2009 wordt verstuurd. Dit ontslag gaat vergezeld van een opzeggingstermijn van 3 maanden. Op dezelfde dag ontslaat de werkgever tijdens een mondeling onderhoud de werknemer met onmiddellijke ingang, met betaling van een compensatoire opzeggingsvergoeding. Dit ontslag wordt bevestigd via een aangetekende brief die ook op 21 september 2009 wordt verzonden.
Vraag: Wat is de exacte datum waarop de arbeidsovereenkomst eindigt? Na het verstrijken van de opzeggingstermijn van 3 maanden, of de dag van verbreking (21 september)?

Hierbij vermoed ik dat de arbeidsovereenkomst eindigt op 21 september 2009, daar er middels een onderling akkoord een "tegenopzeg" werd gedaan, ondertekend door werkgever en werknemer. De oorspronkelijke opzegtermijn vervalt dan. Op zich is dit vrij logisch, doch ik twijfel daar beide brieven op dezelfde dag werden verstuurd

2: Voor een bediende bedraagt de wettelijke (minimale) opzeggingstermijn, in het oude stelsel, 3 maanden per schijf van 5 jaar anciënniteit. Per bijkomende schijf van 5 jaar anciënniteit bij dezelfde werkgever wordt de opzeggingstermijn telkens met 3 maanden verleng. De opzeggingstermijn zelf vangt aan op de eerste dag van de volgende maand.

Wat gebeurt er nu als de bediende toevallig op die eerste dag van zijn opzeggingstermijn zijn 5de anciënniteitsverjaardag viert bij de firma? Stel, de firma wil de arbeidsovereenkomst van de bediende buiten zijn proeftijd opzeggen. De werknemer is in dienst sinds 1 december 2005. Op 15 november verzend de firma per aangetekend schrijven een opzeggingsbrief naar de bediende. Zijn opzeggingstermijn zal dus aanvangen op 1 december 2010, toevallig de dag waarop de werknemer aan een nieuwe periode van 5 jaar anciënniteit begint. Dient de firma een opzeggingstermijn van 3 of 6 maanden betekenen?

In deze situatie denk ik dat de opzegtermijn 3 maanden zal betekenen daar er voor de nieuwe "anciënniteitsperiode" reeds kennis werd gegeven van de bediende zijn ontslag. De bediende is voor 1 december op de hoogte gesteld van zijn ontslag, dus de resterende opzegtermijn telt niet meer mee als anciënniteit. Klopt mijn redenering?


Alvast bedankt voor jullie antwoorden want ik vind heel weinig info over deze specifieke casussen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mei 2014 22:35

1. Hangt af van de inhoud van de brieven en de discussie over welke de eerste is.

2. Datum van versturen of betekening is van tel, nu even vergeten welke het nu weer exact is

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”