Werkuren niet zoals beloofd.

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

Werkuren niet zoals beloofd.

#1 , 19 mei 2014 09:35

Beste,

Sinds vorige week werd er een arbeidscontract ondertekend voor een job in voor en naschoolse kinderopvang.
Deze job had ik gekozen omdat de uren voor mij ideaal zouden zijn.
Ma, di, do en vr. zou ik enkel tussen 7u en 9u s morgens moeten werken, en s avonds tussen 15u30 en 19u.
Enkel op woensdagnamiddag zou er ook worden gewerkt vanaf 12u, maar die 1ne dag was voor mij geen probleem.
Nu krijg ik mijn uurrooster voor deze week, en de uren zijn al totaal anders dan beloofd volgens het uurrooster moet ik nu woensdag tot 12u werken en donderdag en vrijdag vanaf 12u. Doordat mij was verteld dat ik tussen 9u en 15u30 zou thuis zijn vond ik dat ideaal omdat ik zo nog een 2de job kon bij nemen van 16u, 4u per dag behalve op woensdag. Nu is dit echter niet meer mogelijk. Het resultaat nu is dat ik maar een 24u contract heb die niet kan verhoogd worden en ik ben niet meer in de mogelijkheid een tweede job erbij te doen. Dit betekend dat ik dus niet genoeg zal verdienen om rond te komen.
Is er een andere manier dan ontslag nemen om nog onder dit contract uit te komen? Het contract start vandaag 19/05 om 15u30

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2014 09:55

Welke uren staan er vermeld in uw arbeidscontract (arbeidsreglement)? Dit zijn de uren waar uw werkgever (en ook jij, uitereraard) zich moet aan houden. Daar staat immers je handtekening (en die van je werkgever) onder.

Ik zou in eerste instantie eens met je werkgever bellen en jouw situatie rustig uitleggen: dat je mondeling een ander uurrooster beloofd was, dat aansluitte op je andere deeltijdsje job, en dat je nu zwaar in de problemen komt nu blijkt dat wat mondeling overeengekomen was, niet in praktijk gebracht wordt. Met wat geluk heb je een begripvolle werkgever die samen naar een oplossing zoekt. Als je tegenslag hebt... kan je best hier eens terugkomen om raad. Laat ons weten hoe het gesprek verlopen is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#3 , 19 mei 2014 10:20

In het arbeidsreglement staan verschillende mogelijke uurroosters. Tussen 6u s morgens en 19u savonds.
Er werd wel verteld dat tijdens de schoolvakanties hele dagen gewerkt kunnen worden.
Dat was voor mij ook nog niet meteen een probleem omdat ik dacht om via interim met week contracten te werken wanneer mogelijk.
Zo kon ik dan wat extra geld verdienen om nog wat te kunnen sparen.
Maar eigenlijk heb ik getekend voor de verschillende uren. En in het reglement staat niet vermeld dat de volledige dagen alleen tijdens de schoolvakanties mogelijk zijn.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 mei 2014 21:02

Jammer genoeg kan je dit enkel oplossen door ontslag te nemen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2014 10:35

...of proberen een "flexibele" tweede job te zoeken. Misschien thuiswerk of iets dergelijks?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#6 , 22 mei 2014 13:55

Een flexibele tweede job vinden is bijna onmogelijk gezien de uren echt wekelijks veranderen.
Zo heb ik deze week maandag enkel gewerkt van 15:30 tot 18u30 en volgende week is het van 07:30 tot 12:00, dan van 15u30 tot 18u00 en dan van 19u00 tot 22u00 omdat er dan een "vorming" gepland staat. Dit om maar een voorbeeld te geven hoe veel verschillen er kunnen zijn in een werkdag.

Kan een werkgever je dan zomaar uren vertellen die na ondertekening van het contract niet blijken te kloppen? Ik heb mijn uurrooster ook pas gekregen nadat het contract getekend was.

Blijkbaar is mijn enige oplossing dan toch om zelf ontslag te geven en een andere job te zoeken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 mei 2014 19:29


Kan een werkgever je dan zomaar uren vertellen die na ondertekening van het contract niet blijken te kloppen?.
Nee, maar hoe ga jij bewijzen wat er verteld is?

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#8 , 08 jun 2014 11:32

Bewijzen wordt inderdaad moeilijk, zo niet onmogelijk.

Vanaf volgende week komt er alweer een wijziging.
Nu moet ik elke donderdag werken van 7.45u tot 12u en van 12.30u tot 18u of 19u.Dat wil zeggen dat ik elke donderdag incl. De reistijden meer dan 11u van huis weg ben. Doordat ik veel huisdieren heb dije ik onmogelijk zolang alleen kan laten betekend dit dus dat ik nu ook iemand in dienst moet nemen die op donderdag middag de nodige verzorging aan de dieren kan geven. Ik had dus al minder inkomsten omdat ik op donderdag de hele voormiddag moest werken, dus de tweede job die ik op het oog had niet meer mogelijk was. En nu heb ik ook nog extra uitgaven doordat ze nu maar van die donderdag een dag van 10.15u of 11.15u maken. Dit wil dus zeggen dat ik zomaar even meer dan 900euro per maand minder heb dan gepland.

Ik heb er met de leidinggevende over gesproken, maar het laat hem volledig koud. Iedereen werkt op donderdag de hele dag, dus ik ook. En dat de personeelsdienst mij andere dingen heeft verteld daar kan hij niets aan doen. Hij wil dat iedereen van het team ook echt een team vormt en dus gelijke uren werkt. Ik kan dit zeker wel begrijpen dat het voor het team onaangenaam is als ik op donderdag naar huis ga terwijl de anderen daar moeten blijven.
Maar had ik het op voorhand geweten had ik er ook nooit beginnen werken daar. Dus voor mij is het niet alleen maar onaangenaam, maar betekent het simpel weg dat ik niet kan rondkomen. Ik heb huur en rekeningen te betalen, ik heb een hele hoop dieren te voederen. En nu moet ik ook nog iemand betalen om mijn dieren op donderdag te komen uitlaten.

Ik ben reeds opzoek naar een nieuwe job, maar sowieso zal ik de eerste tijd nog vastzitten aan mijn huidige job. Ik kan pas ontslag nemen als ik een nieuwe job heb gevonden om niet volledig zonder inkomsten te vallen. Het is nu zondag en heb nog steeds niemand gevonden die op donderdag de dieren kan uitlaten en verzorgen. Als ik op donderdag niemand heb gevonden heb ik dus een probleem.

Kan ik weigeren om donderdag de hele dag te werken, of kan dit voor problemen zorgen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 jun 2014 08:32

Bewijzen wordt inderdaad moeilijk, zo niet onmogelijk.

Vanaf volgende week komt er alweer een wijziging.
Nu moet ik elke donderdag werken van 7.45u tot 12u en van 12.30u tot 18u of 19u.
...
Kan ik weigeren om donderdag de hele dag te werken, of kan dit voor problemen zorgen?
Geef even je sector (paritair comité) en je tewerkstellingsbreuk (hoeveel uur per week werk je?)

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#10 , 10 jun 2014 08:55

Ik vind het pc niet meteen terug. Het gaat om een initiatief buitenschoolseopvang.
Via Google kom ik uit bij pc 331
Het betreft een bediendencontract van onbepaalde duur met een flexibel uurrooster voor 24u/week en wordt berekend op 6maandelijkse basis.

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#11 , 10 jun 2014 09:25

Het pc is 331.00.10

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#12 , 11 jun 2014 10:15

Ik heb navraag gedaan bij de vakbond, en deze vertelde dat ik niet meer dan 9u per dag mag werken en niet meer dan 27u/ week gezien mijn arbeidscontract 24u aangeeft en er nooit meer dan 3 bijkomende uren per week mogen gepresteerd worden.
Als dit wel het geval is zou de werkgever alle uren die voorbij de 9u/dag gaan en alle uren die meer dan 27u/week zijn moeten aangeven als bijkomende uren die aan 50% uitbetaald dienen te worden.

Dus bv mijn uurrooster voor volgende week:
Ma 7.30 tot 9.00 en van 15.30 tot 18.00
Di 15.30 tot 17.30
Wo 7.30 tot 9.00 en van 12.00 tot 17.30
Do 7.45 tot 12.00 en van 12.30 tot 18.00
Vr 7.45 tot 8.45 en van 12.00 tot 17.30

Dit zijn dus in totaal 29.15uren. Dit betekent dus dat ik 5.15 uren meer heb dan de gemiddeld 24u in het contract waarvan er dan 3u kredieturen zijn en 2.15 uren aan 50% uitbetaald moeten worden?
Of heb ik dit nu helemaal verkeerd begrepen?

En wat dan met de donderdag? Exclusief de pauze van 30min. werk ik donderdag 9.45 uren.
Dit betekent dus dat ik 3 kwartier langer werk dan wettelijk is toegestaan volgens de vakbond.
Moeten dan ook deze 45min uitbetaald worden aan 50%?

De mogelijke uurroosters gaan maar tot 9uren in het arbeidsreglement, maar er word ook in het reglement aangegeven dat er tot 11u per dag mag gewerkt worden. Dus ik vraag mij af of het inderdaad zo is dat er maximum 9uren per dag gewerkt mogen worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 12 jun 2014 11:52

vakbond heeft gelijk.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jun 2014 12:56

vakbond heeft gelijk.
niet helemaal

die 3uur meer moet gemiddeld zijn over een referteperiode dacht van 3 maand , 1 week een paar uur meer is niet voldoende

en wat zegt je vakbond inzake art 21 ?


arbeidswet 16/3/1971
Art. 21. De duur van elke werkperiode mag niet korter zijn dan drie uren. Deze duur kan gewijzigd worden door de Koning of door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités.
Onverminderd de bepalingen van het eerste lid, kan de Koning voorwaarden stellen aan de verdeling van prestaties in verschillende werkperiodes tijdens eenzelfde dag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#15 , 12 jun 2014 18:39

Over artikel 21 heeft de vakbond niets verteld.
De ochtenden op "normale" werkdagen starten om 6.30, 7.00, 7.30 of 7.45 en eindigen om 9u.
Gezien in het artikel staat dat de werkperiodes verdeeld mogen worden op eenzelfde dag zit ik meestal wel voorbij 3u als ik de avonden erbij reken.
Behalve dan als ik enkel de avond heb, dan raak ik idd niet aan minimum 3u. Meestal is dit dan 2u a 2.30u per dag.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”