Werkuren niet zoals beloofd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Werkuren niet zoals beloofd.

#16 , 13 jun 2014 08:14

vakbond heeft gelijk.
niet helemaal

die 3uur meer moet gemiddeld zijn over een referteperiode dacht van 3 maand , 1 week een paar uur meer is niet voldoende

en wat zegt je vakbond inzake art 21 ?


arbeidswet 16/3/1971
Art. 21. De duur van elke werkperiode mag niet korter zijn dan drie uren. Deze duur kan gewijzigd worden door de Koning of door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités.
Onverminderd de bepalingen van het eerste lid, kan de Koning voorwaarden stellen aan de verdeling van prestaties in verschillende werkperiodes tijdens eenzelfde dag.
art. 21 is bij CAO in die sector anders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#17 , 22 jun 2014 10:51

Kan ik ergens in de wetteksten iets vinden over bijkomende uren?

Ik heb deze week in totaal 31,5uren gewerkt wat dus 7,5u meer is dan de 24u vermeld in het arbeidscontract.
Van deze uren worden er 0 uren uitbetaald en ook recup nemen kan niet.
Het word zo geregeld dat ik in rustige periodes weken zal hebben met wat minder uren.

Gezien de zomervakantie bijna van start gaat betekend dit dat ik tot einde augustus heel veel overuren zal presteren zodat ze mij tijdens het schooljaar minder uren kunnen inplannen.
Is het toegelaten dat de baas zelf kiest hoe en wanneer recupuren worden opgenomen?
Want zoals het nu is zal ik dus 3 maand na elkaar ver boven de 24u per week gaan en heb ik achteraf geen recht om recup te nemen.
En zal ik gewoon een tijd maar 20u of 22u per week worden ingepland tot het weer vakantie is.
Als mijn "recupuren" zijn opgebruikt tijdens het schooljaar ga ik dan weer in min uren, die ik dan weer moet opwerken tijdens drukke periodes. Nogal een vreemde situatie lijkt mij om je personeel gratis overuren te kunnen laten maken om ze dan weken of maanden later 2 of 4u per week minder te kunnen laten werken.

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#18 , 22 jun 2014 11:18

En nog een vraagje.

Vanaf 14juli is er collectieve sluiting voor twee weken.
Gezien ik dit jaar geen recht heb op vakantie worden deze dagen als technisch werkloos gezet.
Er is geen mogelijkheid om mijn overuren op te nemen en er zullen er alleen nog bijkomen, en zolang ik recup heb staan kan ik geen uitkering ontvangen van RVA voor de dagen technisch werkloos.
Hoe kan dit opgelost worden?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 22 jun 2014 22:08

niet

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#20 , 22 jun 2014 23:24

Dus dat betekent dat ik 2 weken zonder enige inkomsten zal zitten?
De werkgever betaald niet door, en van RVA kan ik geen uitkering genieten omdat ik "recupuren" heb staan die de werkgever mij niet kan of wil laten opnemen voor de collectieve sluiting.
Kan ik niet van de werkgever eisen dat deze recup wordt opgenomen tijdens de sluiting zodat ik voor de overige dagen uitkering kan ontvangen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 23 jun 2014 08:20

Die recupuren moet de werkgever laten opnemen tijdens de collectieve sluiting, de rest van de dagen zal je effectief uitbetaald worden via technische werkloosheid.

giserke
Berichten: 2434

#22 , 23 jun 2014 10:39

Ik zou toch eerst eens met uw werkgever hierover een losse babbel doen, en leg uit dat je met deze manier van werken problemen krijgt op je andere job.
Die werkgever is toch ook maar een mens die naar aller waarschijnlijkheid het liefst problemen opgelost ziet dan dat ze blijven bestaan?
In dit geval dreigen met arbeidsreglementen en zo verder heeft weinig zin, uw overeenkomst omtrent de uurregeling werd toch mondeling gemaakt. Op dat vlak sta je nergens.

Als er niet te spreken valt met die mens, rest er U maar 1 mogelijkheid, ontslag nemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”