ontslag om medische redenen

veerle38
Topic Starter
Berichten: 9

ontslag om medische redenen

#1 , 05 mei 2014 19:57

Ik ben eind vorige maand ontslagen om medische redenen. Volgens mij is daar geen opzegperiode bij en dient men direct zijn ontslagbrief op te sturen zodra hun arbeidsgeneesheer hen de papieren heeft doorgestuurd. Vorige week kreeg ik echter een aangetekende brief waarin ze zeiden dat het contract van onbepaalde duur ontbonden werd en dan ik een opzeg moest doen van 2 weken. Ik krijg ook mijn ontslagbrief maar als die periode gedaan is. Nu keek ik vandaag op de rekening omdat loon moest gestort zijn en dat was niet in orde. Dus bel ik naar verantwoordelijke. Ik begon over mijn ontslagbrief en die zei doodleuk das pas volgende week en toen ik het had over wie mij dan ging betalen zei die doodleuk ge hebt nergens recht op ge krijgt voor die 2 weken geen geld. Eerst gaan ze me dus medisch ontslagen waar volgens mij geen opzegtermijn aan vasthangt en ik dus direct naar rva zou kunnen om dossier in orde te maken en daarna krijg ik aangetekende brief waar ze me gaan wijzen op een opzegtermijn van 2 weken die volgens die persoon ook niet zal vergoed worden. Das dus 2 weken dat ik geen loon of uitkering heb. Volgens mij kan dit toch niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
veerle38
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 05 mei 2014 19:59

Er is onderling papier getekend dat ik niet meer op werkvloer moest verschijnen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 mei 2014 20:26

ontslag om medische redenen bestaat niet. Er bestaat wel een beëindiging van de arbeidsovereenkomst om medische redenen, maar dat kan je niet afdwingen vanuit de kant van de werkgever.

je bewoordt dus iets verkeerd waardoor we niet kunnen weten waarover eht nu echt gaat. Scan/fotografeer de brieven die je gekregen hebt en dan kunnen we je verder helpen.

Reclame

veerle38
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 05 mei 2014 20:33

Ik heb brief van arbeidsgeneesheer dat ik niet voldoe volgens haar om smorgens die uren te werken. Ze heeft nog naar hun getelefoneerd of ze geen werk hadden op andere uren waarop antwoord neen was. Tis werkgever die mij naar arbeidsgeneesheer gestuurd hebben.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 mei 2014 20:53

en heb je andere brieven? "Wat is dat onderling papier?"

veerle38
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 06 mei 2014 07:07

Papier is dat ik niet meer op de werkvloer moest verschijnen tot ze brief van arbeidsgeneesheer hadden gekregen. Die dokter zei dat het direct inging vanaf hij het op papier had gezet dus donderdag 24 april. Ook heeft werkgever toen gezegd dat ze mijn c4 daardoor gingen opsturen. Vorige week woensdag kreeg ik dus een gewone brief en een aangetekende brief. Ik dacht dus zoals ze gezegd hadden mijn C4. Maar dat was een brief waarin stond dat ze mijn contract van onbepaalde duur ontbonden zonder enige reden vermeld in de brief en dat vanaf maandag 5mei mijn opzeg inging van 2 weken. Daar denk ik zelfs hebben ze een fout gemaakt want ik werkte daar minder dan 3 maanden en dan is het volgens mij een week. Waar het mij dus omgaat is dat om medische redenen er geen opzegtermijn is en de verbreking onmiddellijk ingaat. Maar dat zij nu plots met een brief op de proppen komen waarin 2 weken vooropzeg wordt gedaan. Ik heb ook trouwens direct de sleutels van mijn kastje en en deuren moeten afgeven.

veerle38
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 06 mei 2014 07:17

Ik werk dus bij schoonmaakbedrijf en werk voor hen in onderaanneming in een fabriek. Ik ben al de 4de waarmee die ene collega problemen heeft. Spijtige daaraan is dat zijn goed overeenkomt met de verantwoordelijke van schoonmaakbedrijf en iedereen altijd het spit delft. Omdat zij dus zei dat is smorgens 3x op toilet zat hebben ze mezelf aangeraden om te doen wat zij voorstelden ontbinding om medische redenen ik moest maar voor papiertje van mij dokter zorgen en zei gingen die reden bij arbeidsgeneesheer geven. Omdat ik toen naar vakbond ben gestapt en die mij raad gaven om dat maar te aanvaarden omdat dat mij meer dopgeld zou geven ben ik briefje gaan vragen bij mijn dokter voor chronische diarree. Ook al had ik enkel smorgens daar 10min last van maar soit. Op die basis heeft arbeidsgeneesheer attest opgemaakt dat ik voor hen die ochtenduren niet meer kon werken enkel avonduren maar daar gingen zij natuurlijk niet op in en zeiden dat ze dat niet hebben. Heb toen die dag beslissing doorgestuurd via fax naar werkgever en heb daar faxbewijzen nog van. Dus was alles in orde volgens hen. Maar week daarna kwamen ze dus met die brief opzetten waarin geen reden staat en dat mijn opzeg ging ingaan. Maar zowel arbeidsgeneesheer en vakbond zeiden dat er voor medische redenen geen opzeg is. Dus moest ik in principe al ingeschreven zijn bij rva van vorige week maar werkgever geeft dus niet de nodige papieren omdat ik volgens hen in opzeg zit en geven ze pas aan einde van opzeg.
Laatst gewijzigd door veerle38 op 06 mei 2014 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.

veerle38
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 06 mei 2014 07:20

Ook hebben ze gelogen tegen fabriek waar ik voor hen werkte waarom ik niet meer kwam maar kweet dat het daar woord tegen woord is. De personeelsverantwoordelijke van die fabriek woont hier wat verder en zei tegen mij dat het spijtig was dat ik niet meer terugkwam door die problemen met schoonmaak collega. Ik viel uit de lucht want dat was dus helemaal niet waar.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 mei 2014 08:47

veerle, je gaat best eens naar een vakbond hiervoor. Je verhaal is te onvolledig om hier correct te kunnen behandelen.

veerle38
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 06 mei 2014 10:48

Ben er vandaag geweest en had een goeien nu op vakbond. Die zei dat ik al 2 weken recht had op stempelgeld en dat werkgever niet correct is in het informatie geven aan zijn werknemers. Ik heb me direct moeten gaan inschrijven bij de rva en daar was ik 1 dag te laat om die 2 weken stempelgeld te krijgen maar vakbond heeft mail naar hen gestuurd want er is een poortje dat men dat kan regelen en aangezien het komt door foute info van de werkgever zal dat in principe geen probleem zijn en zal ik die met terugwerkende kracht krijgen. Ook heeft rva me gezegd dat ze papieren gaan opsturen voor een subsidie te krijgen omdat het om medische redenen gaat. Heb hen dan ook maar direct gezegd dat het niet bedoeling is dat ik lang zal stempelen want dat ik al iets op papier heb staan met een nieuwe werkgever en dat die subsidie me dan niet verhindert van te werken maar dat had gelukkig niks met elkaar te maken. Werkgever blijft wel weigeren om c4 op te sturen en wil zich aan dat belachelijke regeltje van 2 weken opzeg houden. Maar soit ik ben dus al ingeschreven en met alles in orde en laat hen maar denken dat ik rustig die c4 zit af te wachten en dat zij het bij het rechte eind hadden.

tira00
Berichten: 929

#11 , 06 mei 2014 13:30

Bij mij heeft de arbeidsgeneesheer alles geregeld met mijn baas. Telkens als er een papier niet op tijd was heeft die ingegrepen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”