heeft de baas het recht om tijdens je verlof te ontslagen??

Ted
Topic Starter
Berichten: 4

heeft de baas het recht om tijdens je verlof te ontslagen??

#1 , 25 jul 2007 19:17

Hallo iedereen,

Mijn collega heeft een contract van onbepaalde duur (arbeider) en ze zit in haar verlof periode. de baas heeft haar gewoon telefonisch gebeld en zei tegen haar dat ze niet meer moest komen werken en dat ze die opzeg ook niet meer moest komen doen. Mag dit zomaar???? ik dacht altijd dat dit niet mocht maar blijkbaar gebeurd het wel.

IK had heel graag met jullie goede hulp hier een duidelijk antwoord op ge had aub.

ik dank jullie alvast heel vriendelijk en bijvoorbaat.

groetjes,
Ted

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 jul 2007 09:05

?Art.37.? 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te be?indigen door opzegging aan de andere...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever,kan de kennisgeving van de opzegging,op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending,hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot,met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Uit ?de baas heeft haar gewoon telefonisch gebeld en zei tegen haar dat ze niet meer moest komen werken? volgt dat zulke opzegging NIETIG is.

Weigert de werkgever uw collega na het verlof te werk te stellen,stel hem dan aangetekend in gebreke en geef er kennis van aan Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”