"niet snel genoeg verwerven kennis" reden voor ontslag??

kris_b
Topic Starter
Berichten: 7

"niet snel genoeg verwerven kennis" reden voor ontslag??

#1 , 05 mei 2014 09:10

Ik werk als IT-er op een zeer kleine IT-afdeling bij een middelgrote Vlaamse onderneming. Bevind me een beetje in een lastig parket. Ik probeer het zeer algemeen te omschrijven:

We hebben, samen met directie, beslist, om al onze zeer oude IT toepassingen te migreren naar een veel moderner systeem. Er werd een opleidingstraject opgesteld dat ik aangevat heb. Blijkt dat de leercurve voor dit nieuwe systeem dat we willen gebruiken, enorm hoog is. Ik denk dat ik, met 15 jaar ervaring, een goeie IT-er ben, dus ik twijfel geen seconde dat ik het nieuwe systeem "aan kan". Ik absorbeer alle informatie, experimenteer, word langzaamaan vertrouwd met de nieuwe manier van werken, maar ik sta er zelf versteld van hoe veel tijd het allemaal vergt. Kan het het beste omschrijven, alsof je van BASIC programma's uit de jaren 80 naar de allernieuwste technieken gaat. Allemaal mooi en interessant en mooie vooruitzichten, maar het kost tijd.

Nu krijg ik het gevoel dat de directie hierover onrealistische verwachtingen heeft, al heb ik hen er in een paar vergaderingen al op gewezen dat het een totaal nieuwe manier van werken betreft en dat het tenminste toch wel een jaar of langer zal duren, realistisch gezien, voor we echt indrukwekkende resultaten hiermee kunnen neerleggen. Zij verwachten dit binnen een maand of zo. Nu begrijp ik dat directie geen IT-ers zijn en daar geen voeling mee hebben, maar alle bronnen duiden aan dat wat zij verwachten, niet realistisch is en er ontstaan spanningen met de dagelijkse vragen "en hoever sta je nu al??".

Ik begin me een beetje zorgen te maken over mijn positie. Ik vraag me af, kan de werkgever het naar hun gevoel "niet snel genoeg verwerven van nieuwe kennis" aanvoeren als geldige reden voor ontslag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België