Ontslag gegeven door werkgever

Wxv
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag gegeven door werkgever

#1 , 29 apr 2014 17:59

Geachte,
Beste,

Ik heb vorige week mijn ontslag gekregen waarbij de arbeidsovereenkomst (bediende) onmiddellijk is stop gezet.
Volgens mijn anciënniteit wordt er een opzeggingsvergoeding van 4 weken en 3 maanden uitbetaald.
De uitbetaling van de lonen gebeurd elke 10e werkdag na afsluiten van de maand.
Nu zit ik toch met enkele vragen;
Schets van de situatie:
Mijn ex-werkgever zijn ook mijn schoonouders, ik ben namelijk samen met hun dochter. Door een zwaar meningsverschil en ruzie in het paasweekend, word ik op de eerste werkdag na dat weekend op het matje geroepen en volgt mijn ontslag dat vanaf de volgende dag ingaat. Op de ontslagbrief staat er geen motivering van ontslag op.

1: Kan de werkgever mij zomaar ontslaan omwille van privé redenen?
2: Moet er geen motivering van ontslag geformuleerd worden? Of kan ik hier achteraf naar vragen?
3: Kan er bij de uitbetaling van de opzeggingsvergoeding geld worden ingehouden? Ik bedoel hiermee dat ik tijdens de uitvoering van mijn job aan een klant goederen heb geleverd aan inkoopprijs. De werkgever was hier wel van op de hoogte. Ik kreeg vandaag een brief waarbij ik de hoeveelheden van de materialen moest opsommen en doorgeven. Ik vermoed nu dat hij toch de volle pot van die klant wil gaan eisen. Indien de klant dit niet wil, kan hij dit verhalen op mijn opzeggingsvergoeding?

Alvast bedankt voor uw moeite!

Met vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alpi
Berichten: 2

#2 , 29 apr 2014 21:15

Normaal gezien kan de werkgever zeggen dat hij ermee wilt stoppen zonder een specifieke reden. “ik stop ermee= afgelopen” . Wat wel nieuw is de motivering van het ontslag. Ontslagen vanaf 1 april 2014 kunnen op verzoek van de werknemer gemotiveerd worden. Het verzoek moet bij aangetekende brief aan de werkgever gericht worden binnen een termijn van 2 maanden na het ontslag. De werkgever moet dan bij aangetekende brief binnen 2 maanden na ontvangst concrete redenen meedelen.

Als er blijkt dat de redenen geen verband houden met:
- geschiktheid of gedrag van de WN,of
- noodwendigheden inzake werking van de onderneming
is er sprake van kennelijk onredelijk ontslag. De WG kan hiervoor gesanctioneerd worden (3-17 weken loon, te bepalen door rechter)

Mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 apr 2014 21:25

1: Kan de werkgever mij zomaar ontslaan omwille van privé redenen?
2: Moet er geen motivering van ontslag geformuleerd worden? Of kan ik hier achteraf naar vragen?
3: Kan er bij de uitbetaling van de opzeggingsvergoeding geld worden ingehouden? Ik bedoel hiermee dat ik tijdens de uitvoering van mijn job aan een klant goederen heb geleverd aan inkoopprijs. De werkgever was hier wel van op de hoogte. Ik kreeg vandaag een brief waarbij ik de hoeveelheden van de materialen moest opsommen en doorgeven. Ik vermoed nu dat hij toch de volle pot van die klant wil gaan eisen. Indien de klant dit niet wil, kan hij dit verhalen op mijn opzeggingsvergoeding?

Alvast bedankt voor uw moeite!

Met vriendelijke groet.
1. Als daarmee de samenwerking op het werk onmogelijk wordt: ja.
2. Motivering moet op vraag (zie hierboven).
3. Nee, er kan wel een schadevergoeding geëist worden en, bij vaststaande schuld kan schuldvergelijking gebeuren, maar dat laatste is zeldzaam. Bovendien lijkt me de geleverde goederen aan inkoopprijs geen schade op te leveren voor de werkgever (wel een gemis aan inkomsten, maar da's iets anders).

Reclame

alpi
Berichten: 2

#4 , 29 apr 2014 21:43

1. Als daarmee de samenwerking op het werk onmogelijk wordt: ja.

Is het verplicht dat de samenwerking onmogelijk wordt? Dan is er toch sprake van ontslag om dringende reden en dan is er toch geen opzeggingsvergoeding verschuldigd?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 apr 2014 08:06

nee, het gaat hier over een situatie waar er privé-feiten de aanleiding moeten geven tot een ontslag. Het kan, in uitzonderlijke gevallen, een ontslag om dringende reden uitmaken, maar dan moet er ook een ernstige tekortkoming zijn.

Het feit bvb dat iemand in z'n privé supportert voor Standard, maar voor zijn werk Club Brugge-sjaals moet ontwerpen/maken, is geen reden tot ontslag. Iemand die in een katholieke school werkt als godsdienstleraar, maar zich bekeert tot het boeddhisme, is geen dringende reden, zelfs al zou die persoon onmogelijk nog katholieke godsdienst kunnen geven. Hij maakt immers geen ernstige tekortkoming. Blijkt dat het bestuurslid van Standard als maitresse een verhouding had met de voorzitter van Club Brugge, zou dan wél weer een dringende reden kunnen uitmaken omdat dit laatste een ernstige tekortkoming is. Iets ertussen kan soms een dringende reden zijn, soms niet.

Om van een ontslag om dringende reden te spreken, moet je "een ernstige tekortkoming hebben die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt’".

Code: Selecteer alles

Het feit dat de samenwerking psychologisch onmogelijk is geworden ingevolge de animositeit die tussen de partijen is ontstaan, is bijvoorbeeld niet voldoende (Arbrb. Antwerpen 15 mei 1984, T.S.R. 1984, 589; Arbrb. Brussel 16 september 1992, Soc. Kron. 1994, 369).
Je hebt echter wél gelijk, dat het op het randje kan zijn, afhankelijk van wat het conflict tussen de 2 familieleden betreft. Zou Wxv bvb zijn partner (en dochter van de baas) bedrogen hebben, kan het wél weer een dringende reden zijn.

Een zware fout (zoals het stiekem verkopen aan inkoopprijs mogelijks beoordeeld wordt) kan dus een reden zijn om iemand te ontslaan, zonder dat een dringende reden noodzakelijk is.

Code: Selecteer alles

Het begrip dringende reden is echter niet identiek aan het begrip zware fout van artikel 18 van de arbeidsovereenkomstenwet, waardoor de aansprakelijkheid van de werknemer in het gedrang komt. De zware fout is een onopzettelijke maar dusdanig grove en extreme fout, dat ze niet verschoonbaar is. De beëindiging van de arbeidsovereenkomst met inachtneming van een opzegging belet op zich niet een zware fout in te roepen (Arbrb. Brussel 10 december 1986, Rechtspr. Arb. Br. 1987, 40; Pol. Hasselt 9 maart 1979, R.W. 1979-80, 1510).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”