Opname recup '40-uren-week' bij ontslag

DuyckJ
Topic Starter
Berichten: 2

Opname recup '40-uren-week' bij ontslag

#1 , 29 apr 2014 07:34

Beste,

Ik werk bij mijn huidige werknemer 40 uur/ week. Hierdoor doe ik elke week 2 overuren die dan door de werkgever gebruikt worden op het verlof rond nieuwjaar + ev brugdagen etc te regelen.
Nu begin ik vanaf juni te werken bij een andere werkgever, ik heb dus mijn ontslag gegeven.
Ik heb vernomen dat mijn gewone verlofdagen worden overgenomen door mijn nieuwe werkgever, maar deze 'recup-uren' die ik van januari tot nu elke week bijéén heb verzameld niet.
Is er een mogelijkheid dat ik deze laat uitbetalen of toch reeds opneem tijdens mijn opzegperiode ?
Of wat zijn de voorwaarden hieromtrent ? (want bij een vroegere collega die van mijn huidige baas, grote aannemer, naar de privé is gegaan was dit niet mogelijk)

Mvg,
Joren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 apr 2014 07:52

welke sector, is het verlof ivm die 2 uur per week exstra collectief geregeld?

DuyckJ
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 apr 2014 10:01

Beste,

Dat is in de bouwsector; wegenbouw/ grondwerken.
Momenteel is de opname van die opgespaarde uren inderdaad collectief geregeld voor de hele firma .

Mvg

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2014 12:59

zijn geen overuren het is flexibiliteit , dacht dat het staat in art 26bis arbeidswet 16 maart 1971 onderaan in dat artikel staat iets van , als er geen inhaalrust meer kan worden genomen deze uren moeten worden uitbetaald
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mi Sueno
Berichten: 173

#5 , 19 mei 2014 21:13

Die dagen dat zijn adv dagen, die kan je normaal gezien nog opnemen bij je huidige werkgever of laten uitbetalen. Maar dan moet je dit wel even aan je personeelsdienst melden

Je bedrijf zal in een Sector zitten met 38 uren week maar jullie werken er 40, vandaar dus die extra 2 uur. Je hebt die gewerkt dus je moet die krijgen!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 mei 2014 21:26

Mi sueno, je bent fout. De rustdagen in de bouw zijn specifiek. Die 40 uur per weel worden allemaal betaald, de rustdagen zijn een soort van collectieve vakantie. Die ben je kwijt als je die dagen niet meer in de secgor werkt, behalve in bepaalde gevallen.

Mi Sueno
Berichten: 173

#7 , 19 mei 2014 22:14

Ik zeg dan ook opnemen bij de huidige werkgever! TS begint pas in juni .
Inhaalrustdagen zijn betaalde dagen, dus kunnen deze uitbetaald worden. Ik denk dat er eind mei nog een inhaalrustdag valt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mei 2014 22:39

Er moet niks uitbetaald worden, in de bouw wordt de 40 uursowieso al uitbetaald. Er is echter nog recht op een extra vergoeding, die echter niet door de werkgever betaald wordt en enkel betaald wordt voor de inhaalrustdagen waarop men in dienst is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2014 08:25

Het antwoord van JPV word hier in deze link bevestigd!

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”