PiP (personal improvement plan )

snippo
Topic Starter
Berichten: 6

PiP (personal improvement plan )

#1 , 28 apr 2014 11:57

Hallo allemaal ,

Ik werk al 5 jaar bij een bedrijf ( contract onbepaalde duur ).

Nu komen ze met een PiP om mijn motivatie weer aan te wakkeren en bepaalde doelstellingen te halen.

Mijn vraag nu is :

Stel dat ik deze niet wil aangaan. Wat zijn de gevolgen dan voor mij?

Dan zal de samenwerking waarschijnlijk stoppen maar op wat ik heb dan recht? ( ikzelf heb geen grote fout gemaakt )

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Mvg Snippo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snippo
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 28 apr 2014 13:58

Kan niemand mij hier helpen of advies geven?

Of is mijn vraag onduidelijk?

Mvg

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 apr 2014 14:51

Laat de mensen hier de tijd om een beetje lucht te happen.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2014 16:56

Kan niemand mij hier helpen of advies geven?

Of is mijn vraag onduidelijk?

Mvg
je kan beter wat meer in detail gaan of kopie van het document in jpv zijn pb posten

op zich is er niks mis mee om personeel proberen te motiveren , zal dus een beetje afhangen van hoe ze dit aanpakken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 apr 2014 07:54

Kan niemand mij hier helpen of advies geven?

Of is mijn vraag onduidelijk?

Mvg
je geeft ons 2 uur de tijd om te reageren? Zelfs bij een betalende dienst zal je niet zo vlug geholpen worden... Bovendien geef je absoluut géén informatie over wat dat PiP inhoudt.

Kort antwoord:
men kan je ALLES laten tekenen, maar of iets wettelijk is, hangt af van de inhoud. ALTIJD kan je weigeren, maar de gevolgen van het weigeren hangen af van de inhoud.

snippo
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 29 apr 2014 09:06

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik moet vandaag een antwoord geven of ik hier al dan niet mee instem.

Als ik hier niet mee instem zal het contract ontbonden worden denk ik. Mijn vraag is of ik al mijn rechten behou ( ontslag vergoedingen , ... ) aangezien ik geen grote fout heb gemaakt.

Mvg Snippo

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 apr 2014 06:08

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik moet vandaag een antwoord geven of ik hier al dan niet mee instem.

Als ik hier niet mee instem zal het contract ontbonden worden denk ik. Mijn vraag is of ik al mijn rechten behou ( ontslag vergoedingen , ... ) aangezien ik geen grote fout heb gemaakt.

Mvg Snippo
Zoals gezegd: hangt af van de inhoud. We hebben info nodig van jou om te kunnen oordelen.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#8 , 03 mei 2014 18:36

Beste, Het is in de huidige HR omgeving in de meeste grote bedrijven een zeer gangbare praktijk om jaarlijks bij het evaluatiegesprek een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) op te stellen/op te volgen. Dat laat toe om de bestaande kwaliteiten te ondersteunen en eventuele aandachtspunten te remediëren. de samenleving én dus ook de werkvloer verandert aan een sneltempo. Levenslang leren is een attitude die we allen zullen moeten aanvaarden, willen we binnen 10 - 15 jaar nog meekunnen. In die zin is die POP een investering van zowel jezelf als het bedrijf, in het op peil houden van je professionele competenties. Dat kan betekenen dat er externe opleidingen/bijscholingen voorzien worden , maar even goed interne bedrijfsstages, interne coaching on the floor enz. Dat weigeren is wat mij betreft niet echt een uiting van engagement in je job.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jajutho
Berichten: 20

#9 , 04 mei 2014 14:22

Ik heb ook eens een PIP gehad. Dit is een mogelijkheid om 'de puntjes' op de i te zetten van uw functioneren. Naast problemen en tekortkomingen worden er ook oplossingen genoteerd/ besproken. Er zijn wellicht mogelijkheden om uzelf te verbeteren middels opleidingen (intern en/of extern). Volgens mij is weigeren geen optie.
Succes, J

snippo
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 07 mei 2014 08:50

Hallo ,

Alvast bedankt voor alle nuttige reacties.

Ik heb gisteren een uitgebreid gesprek gehad met mijn supervisor en een persoon van HR. Die me nogmaals kwam uitleggen wat deze PiP was en ik moest beslissen of ik al dan niet akkoord ging.

Ik heb zelf gezegd dat dit tijdverlies zou zijn voor het bedrijf zelf en voor mij.

Dus dan hebben ze mij gezegd dat ze mij een opzeg gingen geven van 6 maand , MAAR ik mocht elders gaan solliciteren en als ik iets conctractueel had getekend dan mocht ik een tegenopzeg doen en dan kan ik het bedrijf na 2 weken verlaten.

Ze gingen mij maandag ook een aangetekende brief opsturen.

Nu heb ik nog steeds een paar vragen...

Stel dat ik in het beste geval na 1 maand werk heb gevonden. Wat gebeurd er dan met die 5 andere maanden van deze opzeg? ( worden die nog steeds vergoed).

Mvg Snippo

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 07 mei 2014 17:34

Hallo ,

Alvast bedankt voor alle nuttige reacties.

Ik heb gisteren een uitgebreid gesprek gehad met mijn supervisor en een persoon van HR. Die me nogmaals kwam uitleggen wat deze PiP was en ik moest beslissen of ik al dan niet akkoord ging.

Ik heb zelf gezegd dat dit tijdverlies zou zijn voor het bedrijf zelf en voor mij.

Dus dan hebben ze mij gezegd dat ze mij een opzeg gingen geven van 6 maand , MAAR ik mocht elders gaan solliciteren en als ik iets conctractueel had getekend dan mocht ik een tegenopzeg doen en dan kan ik het bedrijf na 2 weken verlaten.

Ze gingen mij maandag ook een aangetekende brief opsturen.

Nu heb ik nog steeds een paar vragen...

Stel dat ik in het beste geval na 1 maand werk heb gevonden. Wat gebeurd er dan met die 5 andere maanden van deze opzeg? ( worden die nog steeds vergoed).

Mvg Snippo
Als je een tegenopzeg geeft: nee.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 07 mei 2014 17:59

Beste, Het is in de huidige HR omgeving in de meeste grote bedrijven een zeer gangbare praktijk om jaarlijks bij het evaluatiegesprek een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) op te stellen/op te volgen. Dat laat toe om de bestaande kwaliteiten te ondersteunen en eventuele aandachtspunten te remediëren. de samenleving én dus ook de werkvloer verandert aan een sneltempo. Levenslang leren is een attitude die we allen zullen moeten aanvaarden, willen we binnen 10 - 15 jaar nog meekunnen. In die zin is die POP een investering van zowel jezelf als het bedrijf, in het op peil houden van je professionele competenties. Dat kan betekenen dat er externe opleidingen/bijscholingen voorzien worden , maar even goed interne bedrijfsstages, interne coaching on the floor enz. Dat weigeren is wat mij betreft niet echt een uiting van engagement in je job.
PiP heeft niks te maken met een evaluatiegesprek. Een evaluatiegesprek evalueert de werkgever uw werk.
En ingeval van PiP wordt ook gekeken of je die doelstellingen hebt behaald of niet.
Het is een eenrichtingsverhaal van werkgever naar werknemer toe. Je kan in veel gevallen wel protest aantekenen indien je niet akkoord gaat met de evaluatie.

PiP is een deel van een functioneringsgesprek. Dat is communicatie in 2 richtingen.
Het is normaal dat een bedrijf een balanced scorecard gebruikt voor het totaal personeelskader en het management, en korte en lange termijndoelstellingen voor werknemers.
In de meeste gevallen gaat het behalen van korte termijndoelstellingen samen met een beloning.

Ik zou daar niet bang voor zijn. Maar inderdaad veel hangt af hoe het bedrijf dit aanpakt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”