ontslag

JM84
Topic Starter
Berichten: 16

ontslag

#1 , 18 apr 2014 11:09

Ik heb anderhalf jaar voor een bedrijf gewerkt op de commerciële dienst. Ons team bestond uit 14 mensen. Om de fun wat in het werk te houden werden er onder collega's dagelijks moppen en grappige foto's verstuurd. Het waren uiteenlopende onderwerpen, Jantjes moppen, domme blondjes, nederlanders, walen, belgen en ook de moslims kwamen aan bod.

Op een dag werd ik bij de HR manager geroepen. Ik werd onmiddellijk ontslaan wegens racistische uitlatingen. (je moet weten, mijn moeder is belg, mn vader komt uit Tunesië) Ik stond aan de grond genageld. Ik had de keuze:

-Ontslag om dringende reden
of
-Ontslag met wederzijds akkoord

Ik weigerde deze documenten te tekenen en wou info inwinnen bij mijn vakbondsinstelling. Hierop begon de HR manager me te bedreigen dat dan de brief om dringende reden werd verstuurd en dat elke nieuwe werkgever zou weten wat voor iemand ik wel ben terwijl ik vele buitenlandse vrienden heb.. Onder dreiging en emotie heb ik dan het document wederzijds akkoord getekend.

Kan een werkgever dit omwille van een paar moppen? Ik had enkele dagen ervoor een kleine woordenwisseling gehad met mijn overste, volgens mij zit dit er voor iets tussen.

Ik ben ook te weten gekomen dat ik niet de enige ben wie ze op deze manier ontslaan. Volgens mij zien zij dit gewoon als een besparing. Werk te weinig, werknemers teveel, dan maar op staande voet ontslaan want het kost hun veel minder dan 3 maanden uitbetalen. Kan je als werknemer daar helemaal niks tegen beginnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 apr 2014 11:14

Iets tekenen onder dwang kan later ongeldig verklaard worden als je de dwang kan bewijzen. Dat laatste is echter niet gemakkelijk. Je had immers ook in dit geval de keuze: ontslagen worden om dringende reden (die je later nog kon betwisten) of dat ontslag onder wederzijds akkoord.

Gezien je de keuze gehad hebt, was er niet echt dwang, dus kon dit strikt juridisch.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 18 apr 2014 12:49

Ik vrees ook dat het moeilijk zal zijn om het argument tekenen onder dwang te gaan gebruiken.
Op het moment dat je ontslagen wordt, teken je best nooit iets.
Al die dreigementen van dit of dat, 1 antwoord: Zet uw Iphone op recorden en ga nadien naar een advocaat of vakbond.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”