Bedreiging boete voor nieuwe werkgever & impact op werknemer

lvandevelde
Topic Starter
Berichten: 3

Bedreiging boete voor nieuwe werkgever & impact op werknemer

#1 , 16 apr 2014 09:20

Hallo,

ik had een vraag in verband met boetes die tussen bedrijven geeist kunnen worden en de impact die dat mogelijks op mij als werknemer kan hebben. Ik zal bij deze trachten de situatie zo goed mogelijk uit te leggen:

Er zijn 3 bedrijven betrokken in dit verhaal:

Bedrijf A: het bedrijf waar ik meer dan een jaar voor werk. Dit is een consultancy bedrijf (waar ik als consultant tewerk gesteld ben).
Bedrijf B: het bedrijf waar Bedrijf A mij te werk heeft gesteld. M.a.w. de plaats waar ik ervaring als consultant opgedaan heb.
Bedrijf C: het bedrijf waar ik een nieuwe job opportuniteit aangeboden gekregen heb. Dit bedrijf is structureel zeer gelijkaardig aan bedrijf B en is actief in dezelfde sector.

Ook zeer belangrijk om te vermelden is dat Bedrijf A ook consultants bij Bedrijf C te werk gesteld heeft. Bedrijf A en Bedrijf C hebben met andere woorden ook een regeling met elkaar. Er bestaat ook een gentlemans agreement tussen Bedrijf A en Bedrijf C die consultants van Bedrijf A toelaat om na een jaar over te stappen naar Bedrijf C (indien de consultant bij Bedrijf C tewerk gesteld geweest is, wat bij mij niet het geval was).

Ik heb getekend bij Bedrijf C om daar te kunnen starten. Ik heb daarna mijn ontslag ingediend bij Bedrijf A waarna mijn overste van Bedrijf A volgende stelde:
Bedrijf A kan een boete eisen bij Bedrijf C omdat zij een consultant van hen intern hebben aangenomen. Ik heb expliciet vermeld dat het een andere functie betreft, maar dit leek voor mijn overste geen verschil te maken.

ter info:
In mijn contract staat concurrentie beding vermeldt, maar de functie die ik bij Bedrijf B (via Bedrijf A) uitgevoerd heb is verschillend van de functie die ik zal uitvoeren bij Bedrijf C (de job die ik aangenomen heb is een junior functie waarvoor ik praktisch van nul opgeleid zal moeten worden).

Mijn concrete vraag is:

Bestaan er effectief contracten tussen bedrijven (voornamelijk consultancy bedrijven en hun klanten) die integraal alle overnames van personeel kunnen verbieden?

En als dit kan, wat is dan de verantwoordelijkheid van Bedrijf C hierin? (Zij hadden dit moeten weten voor ze mij aan namen?)

Worst case scenario voor mij zou zijn dat Bedrijf C het contract met mij verbreekt, omdat dat financieel voordeliger dan het contract met Bedrijf A te verbreken. Als dit gebeurt heb ik geen job meer, aangezien ik mijn ontslag zelf ingediend heb. Ik veronderstel dat ik in dit geval ook geen recht heb op dop, terwijl ik naar ander werk zoek?
Kan ik hiermee naar de arbeidsrechtbank gaan? Of ben ik juridisch in fout gegaan?

Ik hoop dat ik de situatie duidelijk genoeg uitgelegd heb en dat iemand mij hier raad in kan geven.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 16 apr 2014 09:53

Dit komt ook vaak voor bij interimkantoren.

Kortweg: dit is verboden
Overeenkomsten tussen bedrijven ivm het aanwerven van andermans personeel zijn onwettelijk.

lvandevelde
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 apr 2014 10:42

Dag giserke,

alvast heel erg bedankt voor de respons, deze stelt mij ten zeerste gerust.
Kan u mij hier meer informatie over geven? (Welke wet verbiedt dit soort overeenkomsten? Zijn hier uitzonderingen op?)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 apr 2014 22:15

Dit komt ook vaak voor bij interimkantoren.

Kortweg: dit is verboden
Overeenkomsten tussen bedrijven ivm het aanwerven van andermans personeel zijn onwettelijk.
klopt niet. Overeenkomsten tussen bedrijven ivm personeelsaanwervingen binden de bedrijven wel en worden idd frequent gebruikt in de interimsector. Een absoluut verbod is er nooit, wel een zware schadeclausule. Echter, deze overeenkomsten kunnen nooit tegenstelbaar zijn aan personeel.

Werkgever C kan dus natuurlijk wel je arbeidsovereenkomst verbreken (kunnen ze altijd), daarbij zullen ze dan een verbrekingsvergoeding moeten betalen. Jij kan daarnaast dan nog een misbruik van ontslagrecht ("kennelijk onredelijk ontslag") eisen aan werkgever C. Hiermee kan je een bijkomende vergoeding van 17 weken krijgen.

lvandevelde
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 apr 2014 15:02

Dag JPV,

bedankt voor de verhelderende uitleg!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”