Zwitserse werkgever

trompet123
Topic Starter
Berichten: 3

Zwitserse werkgever

#1 , 13 apr 2014 09:50

Beste,

Dit is een vraag uit nieuwsgierigheid en interesse;

Ik werk voor een Zwitserse werkgever, maar verricht mijn arbeid in België. Ik sta wél op de paylist in Zwitserland en wordt ook uitbetaald in CHF in plaats van EUR.
Tevens betaal ik daar belastingen etc, enkel heb ik ginds geen verblijfadres noch domicilie.

Stel dat mijn werkgever beslist om over te gaan tot ontslag, wat zijn dan de gevolgen hiervan?
Moeten zij zoals hier in belgië ook 3 maanden opzeg betalen? Moet ik via het consulaat gaan aangaande het pensioenplan? Moet ik hier naar de RVA dan of moet dit via Zwitserland gebeuren?

Kent iemand de juiste antwoorden?
Alvast bedankt voor de nodige info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 apr 2014 11:01

Waarom zou de Belgische RVA werklozensteun geven aan iemand die hier nooit bijdragen heeft betaald. Ik denk dat je in Zwitserland zal moeten te biechten gaan.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2014 13:48

Waarom zou de Belgische RVA werklozensteun geven aan iemand die hier nooit bijdragen heeft betaald. Ik denk dat je in Zwitserland zal moeten te biechten gaan.

heb je de vraag wel goed gelezen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 apr 2014 16:46

Tevens betaal ik daar belastingen etc, !
Dat is toch duidelijk.

trompet123
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 apr 2014 15:01

De vraag hier is drievoudig eigenlijk;

Hoe werkt de opzegvergoeding daar eigenlijk?
RVA in Zwitserland (vermoedelijk dus)?
Pensioenplan overbrengen naar hier in België, gaat dit automatisch naar de nieuwe werkgever gaan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 apr 2014 15:11

vraag is ook waar de tewerkstelling effectief is. Wat doe je van werk en van waaruit?

trompet123
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 15 apr 2014 08:55

Tewerkstelling is over gans Europa eigenlijk, maar voor 50% in België en 50% andere landen.
Ik werk zelf in de financiële sector, contractueel voor een Zwitsers bedrijf met natuurlijk een werkvergunning voor Zwitserland.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 apr 2014 13:47

Ik durf niet te oordelen over vanuit welk land je juridisch werkt.

Fellow
Berichten: 95

#9 , 15 apr 2014 15:55

Je moet een onderscheid maken :

Arbeidsrecht :

Volgens het Verdrag van Rome zijn de partijen in principe vrij om het recht te kiezen dat hun arbeidsovereenkomst zal beheersen. Zulke rechtskeuze mag er echter niet toe leiden dat de werknemer de bescherming verliest van de meer gunstige dwingende bepalingen van het recht dat van toepassing zou geweest zijn indien er geen rechtskeuze zou gemaakt zijn.

Dat ‘objectief toepasselijk recht’ moet als volgt worden bepaald:

In de eerste plaats moet worden gekeken naar het recht van de plaats van gewoonlijke tewerkstelling. In 2011 oordeelde het Hof van Justitie in de arresten Koelzsch en Voogsgeerd dat dit begrip ruim moet worden geïnterpreteerd: het is niet omdat een werknemer in meerdere landen werkt, dat er geen plaats van gewoonlijke tewerkstelling meer zou kunnen zijn.
Alleen indien het onmogelijk is om te bepalen waar de werknemer het gros van zijn verplichtingen tegenover zijn werkgever vervult, moet worden teruggegrepen naar het recht van de plaats waar de vestiging gelegen is die de werknemer in dienst heeft genomen.

=> Dus nagaan : werd er rechtskeuze in uw contract gemaakt?
Socialezekerheisrecht

Bij gelijktijdige werkzaamheden in loondienst op het grondgebied van verschillende lidstaten kunnen zich 3 situaties voordoen:

* indien de werknemer werkt voor rekening van één werkgever en een substantieel gedeelte van zijn prestaties verricht in zijn woonland (minimum 25% van de arbeidstijd of de verloning), dan is de wetgeving van het woonland van de werknemer van toepassing;
* indien de werknemer werkt voor rekening van meerdere werkgevers gevestigd in verschillende lidstaten, zelfs al werkt hij niet substantieel in zijn woonland, dan is eveneens de wetgeving van het woonland van de werknemer van toepassing;
* indien de werknemer werkt voor rekening van één werkgever zonder substantieel te werken in zijn woonland, dan is de wetgeving van het land waar de zetel van de werkgever gevestigd is, van toepassing.

Hierbij dient benadrukt dat het geheel van de prestaties onderworpen is aan de aldus aangeduide wetgeving. Dit betekent dat indien de werknemer voor meerdere werkgevers werkt, elk van die werkgevers moet aansluiten bij de socialezekerheidsinstelling van de bevoegde lidstaat. Bij de bevoegde instelling van dat land dient de A1-verklaring aangevraagd te worden ter staving van die onderwerping. In België kunt u daarvoor terecht bij de RSZ, Directie Internationale Betrekkingen, tel. 02 509 34 97 (ContactRSZMigr@rsz.fgov.be) Nederlands en 02 509 26 44 (ContactONSSMigr@onss.fgov.be) Frans.

=> Staat er duidelijk in uw contract welk % je in België tewerkgesteld bent? Waar ben je woonachtig?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”