Gebruik software bij werkgever

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

Gebruik software bij werkgever

#1 , 09 apr 2014 18:42

Geachte,

Mag je bij de uitoefening van je werkzaamheden bij een werkgever gebruik maken van een programma dat door iemand anders is geschreven?

Mijn werkgever had niet de middelen om een bepaald softwarepakket aan te kopen en ik heb gebruik gemaakt van een programma dat door iemand anders is geschreven, weliswaar met toestemming van deze.

Nu mijn arbeidsovereenkomst beeindigd is, maakt de ex-werkgever na mijn ontslag hier problemen van en eist dat ik de broncode uitleg.

Alvast zeer vriendelijk dank bij voorbaat.

mvg,

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 09 apr 2014 20:02

Als u dat programma in opdracht van uw ex werkgever hebt aangepast voor dat bedrijf, tijdens de werkuren, kan hij wel degelijk die broncode opeisen.

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 09 apr 2014 20:22

de broncode van het programma heeft de werkgever wel degelijk gekregen.
Nu vraagt de ex-werkgever voor de rechtbank de broncode uit te leggen en dit terwijl ik al lang geleden mijn ontslag heb gekregen.
Kan hij dit eisen? Ikzelf kan daar geen uitleg over geven daar ik het programma van iemand gekregen heb.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 apr 2014 21:47

hebt u ontslag gekregen, gegeven en/of hebt u de opzegtermijn uitgedaan?

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 09 apr 2014 22:14

hebt u ontslag gekregen, gegeven en/of hebt u de opzegtermijn uitgedaan?
ontslag gekregen. De werkgever heeft geen ontslagvergoeding betaald. Mijn vakbond heeft hiervoor een proces aangespannen (hoofdeis).
De werkgever heeft als tegeneis oa dit gevraagd en vraagt telkens meer en meer (probeert de tegeneis uit te persen).

Veebee
Berichten: 565

#6 , 10 apr 2014 08:31

De software is geschreven in opdracht van de werkgever?
Mij lijkt dat de werkgever zelf moet zien dat de benodigde kennis aanwezig is en dit had al moeten gebeuren op het moment dat de schrijver van de software de firma verliet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 apr 2014 08:53

werkgever heeft geen enkel punt om u nog te dwingen tot het presteren van prestaties. Hij heeft u ontslagen, hij is zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 10 apr 2014 12:25

de werkgever heeft mij nooit de opdracht gegeven om een programma te ontwikkelen.
Ik heb gewoon een programma gebruikt van iemand die ik goed ken.
Nu probeert de werkgever via de rechtbank uitleg van de broncode af te dwingen.

Heb ikzelf iets gedaan wat niet mocht door dat programma te gebruiken?

Veebee
Berichten: 565

#9 , 10 apr 2014 12:31

Gaat het over opensource software of gelicentieerde software?

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 10 apr 2014 12:56

Gaat het over opensource software of gelicentieerde software?
Goeie vraag. Iemand die ik goed ken heeft dat voor zijn eigen doeleinden (aanscherpen van programeerskills) geschreven en mij de toelating gegeven het te gebruiken en af en toe wat wijzigingen aangebracht naargelang de noden van het bedrijf. Voor de rest gebruikt niemand dat programma.

Veebee
Berichten: 565

#11 , 10 apr 2014 13:37

Ingewikkeld verhaal want enkel jij hebt toelating gekregen. Het programma wordt duidelijk gebruikt voor commerciële doeleinden en de broncode is al bij de werkgever.

Op zich mag die zich in de handen wrijven dat hij gratis custom made software heeft gekregen en hier nooit voor betaald heeft en nu nog komen eisen dat die uitgelegd wordt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 10 apr 2014 13:43

Laat je vriend een brief schrijven naar de ex-werkgever, waarbij hij het auteursrecht op dat programma claimt en uitlegt dat jij het gebruiksrecht had voor die broncode, maar dat dit ter persoonlijke titel was en niet gebruikt mag worden door een derde.

Zal hij vlug zwijgen...

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 10 apr 2014 14:05

Laat je vriend een brief schrijven naar de ex-werkgever, waarbij hij het auteursrecht op dat programma claimt en uitlegt dat jij het gebruiksrecht had voor die broncode, maar dat dit ter persoonlijke titel was en niet gebruikt mag worden door een derde.

Zal hij vlug zwijgen...
Tnx JVP.

De vraag is enkel: heb ikzelf iets verkeerds gedaan door voor een deel van mijn werkzaamheden een programma te gebruiken die door iemand anders is geschreven?

Voor de duidelijkheid: mijn ex-werkgever heeft mij nooit de opdracht gegeven een programma te ontwikkelen. Hij heeft zelfs nooit gevraagd hoe alle berekeningen zijn gebeurd en komt na mijn ontslag alle gegevens en programmatuur opeisen en eist alles te documenteren, inclusief de broncode van dat programma.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 10 apr 2014 14:18

Laat je vriend een brief schrijven naar de ex-werkgever, waarbij hij het auteursrecht op dat programma claimt en uitlegt dat jij het gebruiksrecht had voor die broncode, maar dat dit ter persoonlijke titel was en niet gebruikt mag worden door een derde.

Zal hij vlug zwijgen...
Tnx JVP.

De vraag is enkel: heb ikzelf iets verkeerds gedaan door voor een deel van mijn werkzaamheden een programma te gebruiken die door iemand anders is geschreven?

Voor de duidelijkheid: mijn ex-werkgever heeft mij nooit de opdracht gegeven een programma te ontwikkelen. Hij heeft zelfs nooit gevraagd hoe alle berekeningen zijn gebeurd en komt na mijn ontslag alle gegevens en programmatuur opeisen en eist alles te documenteren, inclusief de broncode van dat programma.
Zolang jij toelating hebt van de programmeur die de software gemaakt heeft, is er voor U geen probleem.

Let wel dat die toelating ook een commercieel gebruik omvat.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 11 apr 2014 07:44

Laat je vriend een brief schrijven naar de ex-werkgever, waarbij hij het auteursrecht op dat programma claimt en uitlegt dat jij het gebruiksrecht had voor die broncode, maar dat dit ter persoonlijke titel was en niet gebruikt mag worden door een derde.

Zal hij vlug zwijgen...
Tnx JVP.

De vraag is enkel: heb ikzelf iets verkeerds gedaan door voor een deel van mijn werkzaamheden een programma te gebruiken die door iemand anders is geschreven?
mogelijks, ja. En daarvoor kan u uw ontslag krijgen. Dat is al gebeurd, dus veel meer kan er niet gebeuren. De werkgever heeft recht op (gebruik van) de broncode van de aanpassingen, maar niet op gebruik van de broncode van de originele software, gezien hij daar het gebruiksrecht niet van de auteur heeft gekocht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”