Gebruik software bij werkgever

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: Gebruik software bij werkgever

#16 , 11 apr 2014 09:56

Zoals ik het zie, zijn er twee vragen. Een in verband met IT/IP en één in verband met arbeidsrecht.

1. Voorziet je arbeidscontract dat software die tijdens de tewerkstelling wordt ontwikkeld, aan de werkgever toekomt?

Indien neen, dan heeft je werkgever eigenlijk niets meer te vragen. Jij of je vriend kan zelfs vragen deze broncode terug te geven.
Indien ja, dan is de werkgever eigenaar en moet je hem de broncode overhandigen, maar dat is al gebeurd, dus dit probleem is ook niet langer relevant.

2. Waarom wil je werkgever dat je de broncode uitlegt?

Dat is nogal vanzelfsprekend. Je vakbond vraagt een vergoeding wegens onrechtmatig ontslag. Je werkgever stelde een tegenvordering in. Je kan nu al raden in welke richting deze tegenvordering zal gaan. Ik durf te wedden dat de werkgever wilt dat je de werking van het programma uitlegt om dan te kunnen stellen dat je eigenlijk nooit je werk zelf hebt gedaan. In dat geval is er mogelijks geen vergoeding verschuldigd omdat jij het werk waarvoor je werd aangenomen eigenlijk niet hebt uitgevoerd.

Als jij bijkomend dan nog eens de werking van het programma uitlegt en de je werkgever kan het voortaan gebruiken (en spaart dus heel wat geld uit), dan is dat twee keer gewonnen.

Je kan het hem dus bijna niet kwalijk nemen dat hij dit probeert. Jij hebt daarentegen geen enkele reden om daar op in te gaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 11 apr 2014 11:38

Dat is nogal vanzelfsprekend. Je vakbond vraagt een vergoeding wegens onrechtmatig ontslag. Je werkgever stelde een tegenvordering in. Je kan nu al raden in welke richting deze tegenvordering zal gaan. Ik durf te wedden dat de werkgever wilt dat je de werking van het programma uitlegt om dan te kunnen stellen dat je eigenlijk nooit je werk zelf hebt gedaan. In dat geval is er mogelijks geen vergoeding verschuldigd omdat jij het werk waarvoor je werd aangenomen eigenlijk niet hebt uitgevoerd.
welke argumentatie zullen ze daarvoor gebruiken? Dan moeten ze voordien reeds kunnen bewijzen dat ze een ingebrekestelling hebben verstuurd (tijdens de AO) omdat hij bepaalde taken niet uitvoerde. Nu klagen dat hij zijn werk niet deed, zonder concrete argumenten, daar zal een arbeidsrechter wel eens goed mee lachen.

Om aan een verbrekingsvergoeding te ontsnappen zal er meer nodig zijn dan het plots zeggen dat hij zijn werk niet goed meer deed. Daarvoor bestaat een ingebrekestelling/ontslag om dringende redenen. Werkgever had perfect het uitleggen van de software kunnen eisen voor ontslag. Hij kan dus geen schade bewijzen imho.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#18 , 11 apr 2014 12:32

Mij lijkt de eis van de werkgever vrij raar in de oren klinken.
  • TS heeft voor het uitvoeren van zijin taken bepaalde software nodig voor berekeningen te maken.
  • De werkgever wilt een bepaald commercieel pakket niet aankopen, TS heeft hiervoor een alternatief gevonden, krijgt toestemming om dit te gebruiken en de werkgever klaagt hier niet over.
  • De werkgever ontslaagt TS en weigert een ontslagvergoeding te geven
  • Afgaande op de uitleg van TS gaat het om een gewoon ontslag.
Mijn inziens heeft die werkgever geen poot om op te staan, TS heeft tenslotte gewoon gratis mogen gebruik maken van een software pakket, niet door hem geschreven, voor het uitvoeren van taken.

Het enige waar de werkgever iets van kan zeggen is de taken op zich, de tools die hij hiervoor gebruikte staan toch buiten discussie? Tenslotte, als de werkgever er problemen mee had, waarom heeft die dan niet eerder iets gezegd?

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#19 , 11 apr 2014 12:37

Anders kan een werkgever van een ex-werknemer bijvoorbeeld eisen dat die de licentie op een bepaald zelf-aangekocht programma afstaat, zodat de werkgever hier gratis en voor niets kan blijven van gebruik maken..

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

#20 , 11 apr 2014 15:26

voor de duidelijkheid:
- ik ben ontslagen omwille van economische redenen (C4).
- de werkgever had continu liquiditeitsproblemen waardoor hij geen licentie heeft kunnen aankopen op een bepaald softwarepakket.
- ik heb vervolgens gebruik gemaakt van een programma dat door een vriend van mij is geschreven (een standaard procedure die via tientallen softwarepakketten kunnen worden uitgevoerd).
- de werkgever heeft, tot voor mijn ontslag, nooit gevraagd naar de exacte berekeningsmethodes of gebruikte programmatuur: Bovendien waren dit standaard wiskundige berekeningen.
- door mijzelf zijn er geen veranderingen aangebracht aan de broncode.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#21 , 11 apr 2014 16:02

Als de code niet van u is, dan hebt gij op zich al het recht niet om die broncode aan uw ex-werkgever te tonen, net zo min dat hij dat van u kan eisen. Wil hij de broncode inzien, dan zal hij dat moeten vragen aan uw vriend, en die zijn antwoord is bindend. (zo ver wik weet toch)

Voor het overige heeft uw werkgever geen tegenclaim in te voeren, hij is hier de fout in gegaan...

rosen888
Topic Starter
Berichten: 19

#22 , 11 apr 2014 16:13

Kan de werkgever enige reden vinden om geen ontslagvergoeding te moeten betalen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 11 apr 2014 18:34

ik zou niet weten op welke basis

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”