Sollicitatieverlof bewijzen

Eniavaswen
Topic Starter
Berichten: 3

Sollicitatieverlof bewijzen

#1 , 07 apr 2014 13:02

Eind mei ben ik van plan om mijn ontslag te geven op mijn werk. Ik heb dan 3 maand opzeg.
Een collega vertelde me dat ik enkel sollicitatieverlof kan opnemen als ik een gehandtekend bewijs kan meebrengen dat ik effectief gesolliciteerd heb. Nu lijkt me dit ten eerste heel erg moeilijk en ten tweede vind ik hiervan nergens iets terug.

Mogen ze dit vragen of heb je sowieso recht op dit verlof? Ik heb effectief nog geen ander werk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 07 apr 2014 14:19

Dat is pure nonsens. Sollicitatieverlof dient voor alle activiteiten die met het zoeken naar werk te maken hebben, dus ook nakijken van vacatures in de krant, of het opstellen van je CV op computer.

Bewijslast ligt omgekeerd, de werkgever moet bewijzen dat je niet bezig bent met solliciteren, jij hebt niets te bewijzen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2014 16:38

Eind mei ben ik van plan om mijn ontslag te geven op mijn werk. Ik heb dan 3 maand opzeg.
best wat meer gegevens geven van je tewerkstelling eventueel in pb van jpv anders is de kans heel groot dat je een verbrekingsvergoeding mag betalen van 2 weken
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=40415" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Eniavaswen
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 08 apr 2014 08:39

Normaal gezien klopt de opzegtermijn. Mijn opzeg op 31 december 2013 was 3 maand ofwel 13 weken. Deze werd vastgepind en vanaf dan komt er per periode een aantal weken bij met een maximum van 13 weken. Dit heeft de personeelsdienst ook bevestigd (hoewel dit geen garantie is voor de juistheid).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2014 10:13

Normaal gezien klopt de opzegtermijn. Mijn opzeg op 31 december 2013 was 3 maand ofwel 13 weken. Deze werd vastgepind en vanaf dan komt er per periode een aantal weken bij met een maximum van 13 weken. Dit heeft de personeelsdienst ook bevestigd (hoewel dit geen garantie is voor de juistheid).

normaal gezien, (.....) toch maar even je brutojaarinkomen (laten)controleren

---------------------------------------------------

Opmerking: bijzondere regel in geval van ontslag door een bediende

Men moet drie gevallen onderscheiden:

De werknemer heeft de maximale opzeggingstermijn die voorzien was door de regels die van toepassing waren op 31 december 2013, bereikt. In dat geval is er geen deel II. Men past enkel de opzeggingstermijnen van deel I toe.

Ter herinnering, de vroegere regels bij ontslag door de bediende voorzagen:
Voor de lagere bedienden op 31 december 2013 (bedienden van wie het jaarlijks loon op 31 december 2013 32.254 € niet overschrijdt): maximum 3 maanden;
Voor de hogere bedienden op 31 december 2013 (bedienden van wie het jaarlijks loon op 31 december 2013 32.254 € overschrijdt): maximum 4,5 maanden;
Voor de hogere bedienden van wie het jaarlijks loon op 31 december 2013 64.508 € overschrijdt: maximum zes maande


hier geeft men de 3 voorbeelden wat duidelijker
http://www.vacature.com/carriere/ontsla ... -bedienden" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sirkii
Berichten: 5414

#6 , 08 apr 2014 23:59

Ontslag geven zonder nieuw kontrakt op zak? Je kan niet gaan stempelen. Sollicitatieverlof is er ook enkel als je ontslag krijgt. Da s logisch. Als je ontslag neemt kan altijd in overleg een kortere opzegperiode overeengekomen worden.

Als je weg wil (omdat je t daar beu bent) kan je altijd proberen om je baas te overtuigen je te ontslaan. Wees dan van jouw kant uit ook redelijk.

Als je tegen je z'n ontslag krijgt dan haal je r natuurlijk het maximum uit.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 09 apr 2014 07:05

Sollicitatieverlof is er ook enkel als je ontslag krijgt.
Ook pure nonsens. Waar staat dat in de wet? Ik vind deze beperking nergens terug.

Sollicitatieverlof is voor iedereen die in zijn opzegtermijn zit, ongeacht of je ontslagen bent, of zelf ontslag neemt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 apr 2014 07:20

Ontslag geven zonder nieuw kontrakt op zak? Je kan niet gaan stempelen. Sollicitatieverlof is er ook enkel als je ontslag krijgt. Da s logisch.
2x fout:
- je kan je ontslag geven zonder nieuw contract en wel (na periode van sanctie) stempelen. Nu, je bedoelt het wel goed :)
- Sollicitatieverlof kan je wél krijgen als je ontslag neemt, het is altijd een recht bij ontslag.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 09 apr 2014 08:13

"je kan je ontslag geven zonder nieuw contract en wel (na periode van sanctie) stempelen"


bestaat de kans niet dat men toch voor onbeperkte tijd uit de werkloosheid wordt uitgesloten ?
anders kan men bv zelf een soort brugpensioen (swt ) gaan maken, door gewoon ontslag te nemen, en dan een tijdje uit de werkloosheid worden uitgesloten. Men moet dan ook wel trouw aan alle oproepingen gevolg geven en wat bewijzen van sollicitaties verzamelen, en zelfs dan kan men opnieuw een sanktie oplopen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 09 apr 2014 08:20

de kans bestaat idd, maar bij een eerste werkverlating zal men niet vlug een volledige uitsluiting geven. Een sanctie tot 52 weken kan natuurlijk wel, wat ook al redelijk problematisch wordt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 apr 2014 11:55

- Sollicitatieverlof kan je wél krijgen als je ontslag neemt, het is altijd een recht bij ontslag.
als je uw werkgever meedeeld dat je al ergens een arbeidsovereenkomst ondertekend hebt , er rechters zijn die daar anders over denken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 apr 2014 12:02

dat is dan een andere situatie. Bij ziekte tijdens ontslag krijg je bvb ook geen sollicitatieverlof, hé ;).

Sirkii
Berichten: 5414

#13 , 10 apr 2014 00:08

Sollicitatieverlof is er ook enkel als je ontslag krijgt.
Ook pure nonsens. Waar staat dat in de wet? Ik vind deze beperking nergens terug.

Sollicitatieverlof is voor iedereen die in zijn opzegtermijn zit, ongeacht of je ontslagen bent, of zelf ontslag neemt.
Je hebt blijkbaar gelijk volgens de arbeidswetgeving doch da s dan een wet waarvan ik als werkNemer vind dat ze onfair is naar de werkgever toe.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 10 apr 2014 08:55

Je hebt blijkbaar gelijk volgens de arbeidswetgeving doch da s dan een wet waarvan ik als werkNemer vind dat ze onfair is naar de werkgever toe.
de logica hierachter ligt in het feit dat een voltijdse werknemer anders te sterk belemmerd wordt in het zoeken naar werk. Vele werknemers kunnen immers niet zomaar verlof krijgen als ze moeten solliciteren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”