Contract bep. duur wordt waars. niet verlengd besch. werkpl.

zwendyke
Topic Starter
Berichten: 14

Contract bep. duur wordt waars. niet verlengd besch. werkpl.

#1 , 03 apr 2014 18:35

Beste forum volgers ,

Ik zit momenteel in mijn laatste 3 weken van mijn contract van bepaalde duur (6 maand)

Door aanhoudende pesterijen ( bijv. plaatsen aan een band waar mensen met minder vaardigheden werken , zeggen dat je bepaalde dingen niet aankunt ,terwijl ze echt wel weten wat je kan en in je mars hebt) , chef en productie-chef die samenspannen achter de muren van de sociale dienst , onwettig loon niet uitbetalen,terwijl er een dokters attest is (werk verlaten door de aanhoudende pesterijen).Ik zit momenteel in een moeilijke fase door collectieve schuldbemiddeling (grote rekeningen ziekenhuis door verloren kindje).Recentelijk was het weer zover dat de pesterijen niet uit te houden waren,en na enkele gesprekken met de sociale dienst (intern) ,waarbij de chef altijd in het gelijk wordt gesteld,mede door leugens te vertellen door dingen die hij niet kan staven of rechtvaardigen , heb ik uit-gestempeld en rechtstreeks naar de dokter gereden.Het doktersbriefje heb ik dan ook gekopieerd en aangetekend opgestuurd naar de werkgever.Recentelijk werd ik opgebeld ,dat ik bij de werk-hervatting naar het bureau moet gaan van de productie-chef en een papier ondertekenen waarin staat dat ik zonder verwittiging het bedrijf heb verlaten.Naar mijn gevoel weer 1 van hun pesterijen,waarmee ze enkele doelen proberen te bereiken,of zichzelf willen veilig stellen.In hoever ben ik verplicht zoiets te tekenen indien ik een dokters attest heb ,en heb ik het recht er bij te schrijven dat dit kwam door de pesterijen die niet meer uit te houden waren ,nooit naar oplossingen werd gezocht, na enkele gesprekken met de sociale dienst,en ik me erg depressief voelde op dit moment?De harde realiteit is dat ik waarschijnlijk al overal mijn verhaal hebt verteld ,maar men mij blijkbaar nergens kan helpen,en door mijn arbeidshandicap ziet de toekomst er niet goed uit indien het contract niet wordt verlengd.Wat zijn mijn rechten bij het wel of niet tekenen,mag ik daar een vakbonds-afgevaardigde bij roepen?Hoe kan het nu allemaal in zijn werk gaan daar ik niet weet hoe het zit met de verlenging,en ik in de onmogelijkheid ben om sollicitatie verlof te vragen wegens contract bepaalde duur?

Hopend op goeie tips die mij miss enigszins wel kunnen helpen.

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 apr 2014 10:23

Je bent niet verplicht om iets te tekenen, maar het feit dat je zonder je chef te verwittigen het werk verlaten hebt, zélfs al heb je achteraf een ziektebriefje gehaald, is wel degelijk een fout begaan bent. Je kan bij het gesprek met je werkgever de hulp vragen aan je vakbond, maar als de feiten kloppen blijf je een fout begaan hebben, of je nu tekent of niet. De werkgever wil zich echter idd veilig stellen door je dit te laten tekenen, wat zijn recht is. Je kan tekenen op voorwaarde dat je je eigen verhaal erbij mag plaatsen. Dit kan je doen door gewoon te verwijzen naar een aparte brief die je op voorhand opgesteld hebt.

Als men het loon onwettig niet zou uitbetaald hebben, kan je altijd klacht indienen bij de sociale inspectie. Dan moet jij wel kunnen bewijzen dat je dat doktersbriefje opgezonden hebt EN dat je de werkgever verwittigd had van je ziekte.

Dat ze je, in een sociale werkplaats, aan een band plaatsen waar mensen met minder vaardigheden werken, is wettelijk géén pesterij. Je hebt het recht om, indien je denkt dat je meer in je mars hebt, ander werk te zoeken. Je hebt, zolang je niet in opzeg zit, echter idd géén recht op sollicitatieverlof.

Den Tist
Berichten: 59

#3 , 04 apr 2014 17:12

Als ze haar zitten te pesten, wie zegt dat ze het mondeling niet gemeld heeft ?
Als je een dag begint te werken en je gaat van je werk rechtstreeks naar een arts die je een geldig en correct attest aflevert, zier ik niet wat daar verkeerd aan is ....
Bij ons op het werk is er een collega die migraine heeft, in het begin ging ze van het werk rechtstreeks naar de huisarts om met alles in regel te zijn.
Als ze bij mij of een collega komt melden dat ze terug een aanval heeft, hoeft ze voor ons zelfs niet meer naar de dokter. Je merkt het gewoon. De dagen worden dan gewoon doorbetaald.
De werkneemster stelt zich heel flexibel op, doet nooit moeilijk, dus voor wat hoort wat .....
Op het einde van de rit is de verloren tijd toch ingehaald ....

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 apr 2014 17:50

Als ze haar zitten te pesten, wie zegt dat ze het mondeling niet gemeld heeft ?
Als je een dag begint te werken en je gaat van je werk rechtstreeks naar een arts die je een geldig en correct attest aflevert, zier ik niet wat daar verkeerd aan is ...
Bij beschutte werkplaatsen worden niet-nageleefde procedures vaker bestraft omdat het flexibel omspringen met regels daar vaker tot problemen leidt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”