Ontslag preventieadviseur

Jaak01
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Oostende

Ontslag preventieadviseur

#1 , 03 apr 2014 15:37

B
Laatst gewijzigd door Jaak01 op 10 jul 2014 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2014 16:50

U spreekt over enkele jaren geleden?
Is er al geen verjaring ?

Artikel 30 van de algemene beginselenwet sociale zekerheid voorziet in drie onderscheiden verjaringstermijnen:

- de algemene verjaringstermijn die drie jaar bedraagt;

- de verkorteverjaringstermijn die zes maand bedraagt wanneer een vergissing van de instelling of de dienst plaatsvond;

- de verlengde verjaringstermijn van vijf jaar wanneer er sprake is van bedrog, arglist of bedrieglijke handeling van de betrokkenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2014 23:36

U spreekt over enkele jaren geleden?
Is er al geen verjaring ?

Artikel 30 van de algemene beginselenwet sociale zekerheid voorziet in drie onderscheiden verjaringstermijnen:
denk dat je er wat naast zit
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Jaak01
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: Oostende

#4 , 04 apr 2014 00:51

d
Laatst gewijzigd door Jaak01 op 10 jul 2014 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 apr 2014 17:20

Beste allemaal,

Graag visie op hetvolgende graag.

Een aantal jaren geleden werd ik ontslagen op basis van dwingende medische redenen na meer dan 10 jaar dienst in een prive bedrijf, ondanks ik werkte met een vergoeding van het vlaams fonds als persoon met een arbeidshandicap.
Oorzaak was een langdurige problematiek met veiligheid dat reeds bleek te bestaan voor mijn komst in het bedrijf. Er werden klachten opgesteld oa door de overheid, niet tegen mij. Bij ontslag bleek dat ik niet geregistreerd was als preventieadviseur ondanks ik een 10-tal jaar al de taken uitvoerde en zelfs met de externe preventiedienst samenwerkte, maw hopen bewijzen. Ik ben hier nooit vergoed voor geweest en bovendien niet beschermd zoals dit blijkbaar hoort tegen ontslag ? Ik meldde dit bij de overheid en hoorde sindsdien niks meer. Ik meldde dit bij het syndicaat en kreeg eigenlijk geen enkel gehoor. Kan ik hier alsnog een procedure voor aanspannen ? Is dit een procedure in arbeidsrecht en gratis ? Kan ik de overheidsdienst belast met veiligheid aansprakelijk stellen ?

Deze vraag om een visie zonder enige schuldverwijzing naar om het even wie of wat. Ik volg enkel alle correcte gerechterlijke kanalen.

Met dank.

Jaak.
arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978

Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”