werkloosheidsvergoeding ?

sinjoorke
Topic Starter
Berichten: 7

werkloosheidsvergoeding ?

#1 , 31 mar 2014 12:42

Door herstructurering regent het momenteel ontslagen in de firma waar ik werk. Oudere(duurdere) werknemers worden vervangen door jongere (goedkopere). De kans zit er dik in dat ik 1 van de volgende maanden ook aan de beurt ben(omdat ik bij aanwerving 20 jaar ancieniteit heb kunnen overpakken). Ik ben momenteel 46 jaar en werk van 01/01/13 in de firma met een halftijds contract bediende nachtwerk (19 uur/week). Belangrijk is ook te vermelden dat ik voordien tot 31/12/12 19 jaar als zelfstandige gewerkt heb. Omdat het op mijn leeftijd geen sinecure is om onmiddellijk terug werk te vinden vraag ik mij af of ik recht heb op werkloosheidsuitkering of niet. Heb ik hier lang genoeg voor gewerkt als bediende of niet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 mar 2014 15:54

je hebt mogelijks recht op halftijdse uitkeringen, of voltijdse afhankelijk van de tewerkstelling in het verleden.

sinjoorke
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 05 apr 2014 10:32

je hebt mogelijks recht op halftijdse uitkeringen, of voltijdse afhankelijk van de tewerkstelling in het verleden.
Dit is juist het probleem. Ik weet dat je vanaf een bepaalde leeftijd ook een bepaalde tijd(en die tijd loopt op bij een hogere leeftijd) moet gewerkt hebben om in aanmerking te komen voor een werkloosheids vergoeding. Ook het feit dat ik tot 31/12/12 als zelfstandige heb gewerkt is een afwijking van het normale traject. Ik weet dat de reglementering voorziet dat een werknemer die 36 tot minder dan 50 jaar is, 468 arbeidsdagen moet bewijzen in de loop van de 27 maanden voor zijn uitkeringsaanvraag om toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkering. Vermits dat ik halftijds werk 19u/week (wel 10 uur per nacht) aan een gemiddelde van 8 nachten per maand kom ik uit op 96 arbeidsdagen per jaar. Bij de vorig vermelde reglementering zou ik dan 4.875 jaar moeten gewerkt hebben om in aanmerking te komen voor een uitkering ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 apr 2014 19:08

Je moet idd 468 dagen bewijzen in de loop van 27 maanden voor de uitkeringsaanvraag, maar die periode is verlengbaar (onder bepaalde voorwaarden) met zelfstandige activiteit. Jij kan echter in aanmerking komen voor halftijdse uitkeringen indien je anderhalf jaar halftijds gewerkt zou hebben (dus mogelijk vanaf eind juni).

Om zeker te zijn, zal je naar een uitbetalingsinstelling (hulpkas of vakbond) moeten gaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”