Ontslag bij contract bepaalde duur (2)

jef 000
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag bij contract bepaalde duur (2)

#1 , 17 jul 2007 18:26

Beste,

Ik heb sinds 01/07/2007 een arbeidsovereenkomst voor arbeiders voor bepaalde duur (6maanden), dit contract is al de 2de verlenging. Nu wens ikzelf een einde te maken aan deze overeenkomst. Na het nalezen van deze overeenkomst zit ik met de volgende onduidelijkheden:

 Bij eenzijdige be?indiging zou ik als arbeider een schadevergoeding verschuldigd zijn overeenkomstig artikel 40 (W 03.07.1978). Word dit in de praktijk ook toegepast of kan ik met de algemene termijn van 2 weken (en zonder vergoeding) mijn ontslag geven. (?Het lijkt me niet logisch dat wanneer ik mezelf niet meer optimaal zie functioneren binnen een bepaalde werksfeer dat ik een vergoeding moet betalen om mijn contract te ontbinden?)

 In de overeenkomst is een proefperiode van 14 kalenderdagen vooropgesteld. Ik heb ben met vakantie van 9 t.e.m. 20 juli. Zorgt dit verlof voor een verlenging van mijn proefperiode? En kan ik op mijn eerstvolgende werkdag (23 juli) mijn ontslag nog geven met de voorwaarden van opzeg binnen de proefperiode aangezien een (eventuele?) verlenging met zeven kalenderdagen van de proefperiode de proeftijd zou verlopen op 21juli (een zaterdag)?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jul 2007 18:06

?Art.40.? 1. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd...aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst be?indigd zonder dringende reden v??r het verstrijken van de termijn, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, die in acht had moeten worden genomen, indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten.Art.59...De opzeggingstermijn is vastgesteld op achtentwintig dagen wanneer de opzegging van de werkgever uitgaat en op veertien dagen wanneer de opzegging van de werkman uitgaat...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De door u aan uw werkgever verschuldigde vergoeding mag dus het dubbel niet overtreffen van het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn van veertien dagen.

?Ik heb sinds 01/07/2007 een arbeidsovereenkomst voor arbeiders voor bepaalde duur (6maanden), dit contract is al de 2de verlenging? lijkt onverenigbaar met ?In de (jongste)overeenkomst is een proefperiode van 14 kalenderdagen vooropgesteld.?

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”