Motivatieplicht en ziekte

Killian2009
Topic Starter
Berichten: 2

Motivatieplicht en ziekte

#1 , 20 mar 2014 15:05

Ik heb een vraagje ivm de nieuwe wetegeving over het eenheidsstatuut en de motivatieplicht (dat ingaat vanaf 1 april 2014)

Momenteel ben ik in ziekteverlof tem 28/03. Ondertussen heb ik via via vernomen dat mijn werkgever mij wenst te ontslaan volgende week omdat het ontslag zou ingaan op 31/03, wat betekent dat ze ontsnappen aan de motivatieplicht.

Nu weet ik dat ontslag tijdens de ziekteperiode mogelijk is en dat de opzegging pas ingaat op dag van terugkeer. Maar welke regeling geldt in mijn geval? Moet het bedrijf voldoen aan de motivatieplicht of niet? maw geldt de dag van ontslag kennisgeving of start opzeggingsperiode?

Alvast bedankt !

Killian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mar 2014 15:52

het is de dag van de betekening die telt. Dat is 3 werkdagen na het versturen van de ontslagbrief.

Er is trouwens mogelijks geen essentieel verschil ivm de motivatieplicht voor jou. Ben je reeds vaak ziek geweest?

Killian2009
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 mar 2014 15:56

OK bedankt..Er is wel degelijk een essentieel verschil. Het gaat om een bedrijf dat groeit, veel winst maakt en zijn duur personeel 1 op 1 vervangt door nieuwe goedkope krachten op dezelfde locatie. Jaar na jaar krijg ik tevens de beste evaluaties en de enige reden dat men dit doet gaat om nog mee winst te maken.
Werkgever heeft daarom advies gevraagd van Claeys en Engels en ruiterlijk toegegeven dat ze absoluut willen ontsnappen aan de compensatie voor het ontbreken ervan.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 mar 2014 16:46

Dan kan je, indien je bediende bent, bij ontslag voor 1 april, nog altijd misbruik van ontslagrecht gebruiken om je ontslag aan te vechten. Indien je kan aantonen wat je beweert, zal de werkgever je schade die je oploopt dienen te vergoeden.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 22 mar 2014 08:55

“Art. 38. Artikel 63(inzake willekeurige afdanking) van dezelfde wet(=wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten), gewijzigd bij de wet van 22 januari 1985 en het koninklijk besluit van 21 mei 1991, houdt op van toepassing te zijn :
1° voor wat betreft de werkgevers die onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen en hun werknemers, vanaf de inwerkingtreding van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de Nationale Arbeidsraad, algemeen verbindend verklaard door de Koning, betreffende de motivering van het ontslag door de werkgever;
2° voor wat betreft de werkgevers die niet onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen en hun werknemers, vanaf de inwerkingtreding van een regeling vergelijkbaar met deze bepaald bij de collectieve arbeidsovereenkomst bedoeld in 1°.”
“Art. 110. Deze wet treedt in werking op 1 januari 2014...Art. 111. De opzeggingen betekend vóór de inwerkingtreding van deze wet blijven al hun gevolgen behouden.”(26 december 2013 Wet betreffende de invoering van een eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake de opzegtermijnen en de carensdag en begeleidende maatregelen,B.S.31 december 2013).

“Art.63.Onder willekeurige afdanking wordt, voor de toepassing van dit artikel, verstaan, het ontslag van een werkman die is aangeworven voor een onbepaalde tijd, om redenen die geen verband houden met de geschiktheid of het gedrag van de werkman of die niet berusten op de noodwendigheden inzake de werking van de onderneming, de instelling of de dienst. Bij betwisting behoort het aan de werkgever het bewijs te leveren van de voor het ontslag ingeroepen redenen.”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.12.Deze collectieve arbeidsovereenkomst...treedt in werking op 1 april 2014 voor de ontslagen gegeven of betekend vanaf die datum.“(CAO nr.109 12 februari 2014 =http://www.cnt-nar.be/CAO-ORIG/cao-109-(12-02-2014).pdf)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”