oudere werknemers krijgen speciale bescherming?

archimedes
Topic Starter
Berichten: 77

oudere werknemers krijgen speciale bescherming?

#1 , 18 mar 2014 15:45

Is het juist dat werknemers ouder dan 50 j moeilijker kunnen ontslagen worden?
In mijn familiekring is iemand van 59 j en 10 j dienst (en volgens de leidinggevenden met heel goede referenties)
plots ontslagen "omdat het niet goed gaat in het bedrijf"
Dit lijkt me eerder onlogisch, en ik dacht ooit eens opgevangen te hebben dat oudere werknemers een zekere bescherming tegen willekeurig ontslag genoten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mar 2014 08:27

werknemers ouder dan 50 jaar kunnen op zich evengoed ontslaan worden als werknemers jonger dan 50 jaar

Mocht die persoon denken dat hij OMWILLE van de leeftijd ontslagen werd, dan kan ofwel misbruik van ontslagrecht (bij bedienden) of willekeurig ontslag (bij arbeiders) geclaimd worden. (voor de volledigheid: vanaf 1 april zal het begrip "kennelijk onredelijk ontslag" van toepassing zijn). De reden "het gaat niet goed in het bedrijf" is, mits men economische redenen bedoelt, door de werknemer gemakkelijk controleerbaar via de jaarrekeningen.

archimedes
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 19 mar 2014 09:22

bedankt JPV voor de verduidelijking.
Moet de werkgever dan een reden waarom je ontslagen wordt opgeven in zijn aangetekende ontslagbrief?
De brief die men mij toonde vermeldt geen reden, enkel een zin dat "beide partijen akkoord zijn dat er geen kosten buiten de ontslagvergoeding dienen betaald te worden." Hier is "beide partijen" natuurlijk nogal eenzijdig.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 mar 2014 09:26

heeft de werknemer die brief ondertekend? Dan is de VOLLEDIGE inhoud van die brief HEEL belangrijk.

archimedes
Topic Starter
Berichten: 77

#5 , 19 mar 2014 11:12

de werknemer heeft de brief niet ondertekend, enkel gelezen, een copie gekregen,en krijgt die vandaag met aangetekende zending toegestuurd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 mar 2014 17:14

dan kan de werknemer eventueel de reden betwisten, maar als het daar effectief economisch slecht gaat, zal hij moeten bewijzen dat hij ontslagen is omwille van de leeftijd en niet omwille van de crisis.

archimedes
Topic Starter
Berichten: 77

#7 , 20 mar 2014 07:45

De reden "het gaat slecht in het bedrijf" werd enkel mondeling gegeven; in de ontslagbrief staat geen reden vermeld.
Ik dacht dat misschien een reden opgeven in de aangetekend brief verplicht was, anders valt er moeilijk iets te betwisten?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mar 2014 08:07

de reden in de brief is niet verplicht, maar op de C4 moet wel een vermelding staan.

De werknemer kan trouwens sowieso via aangetekende zending de reden opvragen en betwisten.

archimedes
Topic Starter
Berichten: 77

#9 , 20 mar 2014 09:24

Als de werknemer de reden betwist via een AS, betekent dit dan dat de zaak naar de rechtbank gaat, of dient de werkgever eerst te onderhandelen met de ontslagene vooraleer naar de rechtbank te stappen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 mar 2014 15:45

een aangetekende zending is maar een aangetekende zending, betekent absoluut nog niet dat er naar de rechtbank gestapt wordt, maar dat je officieel iets betwist. Je kan dus zeker nog onderhandelen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”