Van contract bepaalde duur naar vervangingscontract

Oli84
Topic Starter
Berichten: 2

Van contract bepaalde duur naar vervangingscontract

#1 , 13 mar 2014 15:49

Op 16 maart 2014 loopt voor de tweede keer mijn contract van bepaalde duur voor 1 jaar af.

In November 2013 heb ik reeds een mondeling akkoord bereikt met mijn werkgever dat ik 17 maart 2014 gewoon kom werken en op die manier een contract van onbepaalde duur verwerf.

Nu krijg ik net een mail van de dienst HR dat ik morgen een vervangingscontract van onbepaalde duur dien te tekenen.

Een vervangingscontract van onbepaalde duur geldt ook voor een maximum van twee jaar.

Nu is mijn vraag; kan dit wel? Is dit geen verdoken contract van bepaalde duur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oli84
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 14 mar 2014 14:57

Voor de geinteresseerden...

Ik heb gisteren ook contact opgenomen met de sociale inspectie en kreeg deze morgen volgend antwoord:

Een vervaningsovereenkomst is eveneens een contract van bepaalde duur aangezien de overeenkomst geldt voor de duur van de afwezigheid van de te vervangen werknemer .

De overeenkomst neemt automatisch een einde bij de terugkeer van de vervangen werknemer .

Voor U brengt dit geen complicaties mee , aangezien U gewoon in dienst blijft .

Voor de werkgever ligt het anders , vermits hij na afloop van deze vervangingsovereenkomst eventueel kan worden verplicht om een verbrekingsvergoeding te betalen omdat hij meerde contracten van bepaalde duur afsloot en de maximumduur overschreed .

Het is wel aan rechtbank om hierover uitsluitsel te geven bij betwisting !

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2014 17:28



Voor de werkgever ligt het anders , vermits hij na afloop van deze vervangingsovereenkomst eventueel kan worden verplicht om een verbrekingsvergoeding te betalen omdat hij meerde contracten van bepaalde duur afsloot en de maximumduur overschreed .
blijf je in dienst met dezelfde functie ?

zolang je in dienst blijft maakt het inderdaad niks uit
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”