Proefperiode onbetaald?

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Proefperiode onbetaald?

#1 , 13 mar 2014 08:32

Is een proefperiode als magazijnier onbetaald? Ik werd vorige week gevraagd via interim te gaan werken als magazijnier met heftruckervaring in een bedrijf. Nu bleek die job eigenlijk niet de omschrijving te hebben die gezegd werd. Ze hadden iemand nodig om chassisnummers 8u per dag in hun systeem te brengen. Dus op het einde van mijn shift heb ik het interim kantoor gebeld om dit te melden en ook om te vragen of ik mijn week moest uitdoen want dat dit echt niets voor mij was. 8u rechtstaan zonder eigenlijk van die vierkante meter af te gaan... echt om zot te worden.
Ze zeiden dat ik in mijn proefperiode zat en dat ik dus mocht stoppen wanneer ik dat wou. Ze zeiden er zelf bij dat dit natuurlijk wel een reden was die te begrijpen was en dat ze het contract zouden stopzetten.

Vandaag krijg ik mijn loonfiche en daar staat op 1 dag onbetaald verlof voor de dag die ik gewerkt heb. Dus heb ik daar gratis gewerkt en verlies ik 1 dag van mijn uitkering (of 5 dagen want de contracten zijn altijd 5 dagen)

Kan dit zomaar gebeuren zonder dat ik hiervan op de hoogte was gebracht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jinan
Berichten: 107

#2 , 13 mar 2014 09:27

ze moeten je op voorhand verwittigen dat je een dag onbetaald werkt en je een document voor akkoord laten ondertekenen.
Naar de vakbond hiermee

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 mar 2014 09:38

klopt idd niet.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2014 10:55

8u rechtstaand werken , er zijn rustzittijden voor rechtstaand werk

u heeft de arbeidsovereenkomst beeindigd , art 44 kb 25/11/1991 zegt dat je onvrijwillig werkloos moet zijn om recht te hebben op een uitkering
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 14 mar 2014 07:05

De middagpauze was de enigste pauze die wij daar hadden... en aangezien het zo druk was nam die andere zijn boterhammen mee om aan de pc te eten terwijl hij verder werkte...

Wat de reden zijn opmerking betreft... ik heb het contract niet verbroken. Dit werd onderling met het interim besproken aangezien ik een job als magazijnier/heftruckbestuurder wou en geen inputjob. Het zou anders wel de oplossing zijn. Je geeft alle werkloze verkeerde job waardoor er 75% dat niet zal kunnen of aankunnen en dan moet de RVA deze niet meer uitbetalen. Nee hier was het interimkantoor op de hoogte van mijn rugklachten (rechtstaan zonder teveel te bewegen, want verder kan mijn rug wel veel aan) en ze waren niet op de hoogte dat het enkel gegevens waren die ingebracht moesten worden. En aan de reactie van het bedrijf te horen vertelde ze mij dat hun uitleg die van iemand was die net betrapt werd. Dus stopzetting werd in overleg gedaan aangezien het niet de juist job was.

Het interim is de zaak met dat bedrijf aan't bespreken, maar ze zeggen dat ik die dag eigenlijk niets gedaan heb. Inderdaad ik heb enkel chassisnummers van wagens ingebracht in hun systeem. Meer heb ik inderdaad niet gedaan. Maar daarvoor werd ik ook aangenomen dacht ik. Ze hebben mij gevraagd of ik het niet zo wou laten... waarop ik geantwoord heb dat ik voor die dag gratis te werken eigenlijk zelf heb moeten betalen. Verplaatsingskosten om mijn contract te tekenen was 5€, ik krijg voor die dag geen uitkering en ik heb een dag gewerkt. Al had ik er 1u gewerkt dan nog heb ik recht om dat uur betaald te zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 mar 2014 08:51

De middagpauze was de enigste pauze die wij daar hadden... en aangezien het zo druk was nam die andere zijn boterhammen mee om aan de pc te eten terwijl hij verder werkte...

Wat de reden zijn opmerking betreft... ik heb het contract niet verbroken. Dit werd onderling met het interim besproken aangezien ik een job als magazijnier/heftruckbestuurder wou en geen inputjob.
het werk in onderling overleg stopzetten betekent dat je beide de arbeidsovereenkomst verbreekt.

Je hebt daardoor in principe dus geen recht op werkloosheidsuitkeringen, behalve na een periode van sanctie van minstens 4 weken. Kans is natuurlijk héél reëel dat het interimkantoor dit niet als een werkweigering beschouwt en daardoor niet naar de RVA doorstuurt. Juridisch heb je echter een probleem indien ze dit wél doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2014 10:18


8u rechtstaand werken , er zijn rustzittijden voor rechtstaand werk

?? Van een rustzittijd nooit van gehoord !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mar 2014 11:14


8u rechtstaand werken , er zijn rustzittijden voor rechtstaand werk

?? Van een rustzittijd nooit van gehoord !!
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=627" onclick="window.open(this.href);return false;

rechtstaand werken ergonomisch bekeken
http://www.ergonomiesite.be/arbeid/staand_werken.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”