Advies ivm ingewikkeld ontslag

YuniH
Topic Starter
Berichten: 1

Advies ivm ingewikkeld ontslag

#1 , 06 mar 2014 15:13

Beste,

Een kleine situatieschets
Ik werd een drietal weken geleden (11/02/2014) van de ene dag op de ander telefonisch, door de manager van de horecazaak waar ik toen deeltijds werkte, in naam van de zaakvoerder ontslagen. Een reden voor dit ontslag is me tot op heden nog niet meegedeeld. Ik ben me de eerstvolgende werkdag echter niet gaan aanmelden, niet wetende dat dit mijn plicht is als arbeider. Er is ook nooit reactie geweest op mijn afwezigheid langs de zaakvoerder zijn kant, hoewel deze dagelijks in de zaak aanwezig is en normaal ook dagelijks contact met mij had. Ik ging er dus ook van uit dat ik effectief ontslagen was.
Aangezien dit mijn eerste ontslag heb ik pas een week na het telefoontje contact opgenomen met de manager om de nodige papieren in orde te maken. Uiteindelijk werd ik op 26/02/2014 uitgenodigd door de zaakvoerder om mijn C4 te komen halen. Er waren echter enkel papieren opgesteld voor verbreking van contract met onderling overleg, deze weigerde ik te tekenen aangezien er nooit onderling overleg is geweest. Ik heb hen toen gevraagd om de juiste papieren in orde te brengen. Die avond kreeg ik telefoon om op woensdag 05/03/2014 nogmaals naar het bureau te komen om alles uit te praten. Ik heb hier uiteindelijk via mail op gereageerd dat woensdag voor mij te laat was, aangezien ik op 08/03/2014 voor 5 weken naar Londen reis voor een opleiding. Ik heb hem ook gezegd dat ik geen nut meer zag in een gesprek, maar moest er nog iets gezegd worden ik enkel op zaterdag 01/03/2014 beschikbaar was.
Een week lang heb ik hen via mail en telefoon proberen bereiken zonder antwoord. Tot er vandaag plotseling een aangetekende brief in mijn bus verscheen waarin ik er op gewezen word dat ik reeds 3 weken ongewettigd afwezig ben en het verzoek om de arbeid onmiddellijk te hervatten. Er is mij ook verteld (door andere personeelsleden) dat de zaakvoerder nu beweert dat ik nooit ontslagen ben en dat het enkel loopbaanonderbreking was.
Door de manier waarop deze hele situatie verlopen is zie ik het echter niet meer zitten om terug te gaan werken (wat me logisch lijkt na zo een onrespectvol abrupt ontslag).

Wat zijn mijn opties nu? Heb ik zelf nog ergens recht op en kan ik dit op een of andere manier aanvechten? En heeft dit eventueel gevolgen voor mijn reis naar Londen?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 mar 2014 08:44

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik werd een drietal weken geleden (11/02/2014) van de ene dag op de ander telefonisch, door de manager van de horecazaak waar ik toen deeltijds werkte, in naam van de zaakvoerder ontslagen‘

Zulk ontslag voldoet niet aan voornoemd art.37 en is dus nietig. ‘Ik ben me de eerstvolgende werkdag echter niet gaan aanmelden’ houdt dan in dat u daardoor ongewettigd afwezig was,tenzij u het tegendeel bewijst. Die ongewettigde afwezigheid op zich is geen ontslag.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 mar 2014 08:31

ga opnieuw je aanbieden op het werk. Dat is het enige wat je kan doen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”