Ontslag gekregen + afwijkende job opgedrongen tijdens opzeg

cmcor
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag gekregen + afwijkende job opgedrongen tijdens opzeg

#1 , 05 mar 2014 09:08

Kort samengevat : na 12 jaar anciënniteit ontslag gekregen na een fusie tussen 2 firma's + samenvoegen van personeelsbestand, waarna er gesnoeid wordt in de kosten (lees:personeel)

Aanvankelijk was het de bedoeling van de firma om 25 van de 200 personeelsleden eind december te ontslaan + opzegvergoeding uit te betalen.

In mijn geval gebeurt dit niet en wil men me de duur van de opzegtermijn een taak laten opnemen waarvoor ik niet de benodigde kennis heb en ook niet de vereiste skills om die job naar behoren te kunnen uitvoeren. Voor mij persoonlijk een enorme wijziging van jobinhoud en een tsunami van problemen die op me afkomt, en dit in een opzeggingsperiode. Een job waar ik als mens vanaf de eerste minuut volstrekt ga in vastlopen van stress en frustraties, iets wat ik mezelf (en collega's en klanten) niet kan en mag aandoen.

Verder lijkt de opzegperiode van 12 maanden en 2 weken die ze me communiceren niet juist, maar dat check ik vandaag bij het ACV.

Het duiveltje op mijn schouder zegt dat hij zou durven stellen dat het een tactiek is om me zodanig op stang te jagen dat het tot een werkweigering komt waardoor het ontslag kan veranderd worden naar een dringend ontslag en ik meteen 'op straat sta'. Zo bespaart het bedrijf een riante opzegvergoeding en hebben ze toch kunnen proberen een - voorzichtig gesteld - minder interessante vacature in te vullen.

1. In hoeverre mag een werkgever me tijdens een opzegtermijn een andere taak laten opnemen ?
2. Wat gebeurt er indien ik deze weiger ? Wellicht buiten wegens dringende redenen.
3. Indien ontslag wegens dringende reden : maak ik dan al aanspraak op werkloosheidsuitkering, of kan dit dan bvb pas na het verstrijken van de door de werkgever vooropgestelde opzegtermijn van - in dit geval - 12 maanden en 2 weken ?

Morgen (donderdag) heb ik een tweede gesprek met de directie ivm de invulling van de opzeggingsperiode. Graag wou ik tegen dan zoveel mogelijk info vergaren rond de do's en don'ts, de risico's, de rechten en plichten die ik heb alvorens ik morgen dit gesprek voer.

Iemand in de zaal met meer info, tips, enz ?

Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mar 2014 08:30

[quote="cmcor"In mijn geval gebeurt dit niet en wil men me de duur van de opzegtermijn een taak laten opnemen waarvoor ik niet de benodigde kennis heb en ook niet de vereiste skills om die job naar behoren te kunnen uitvoeren. Voor mij persoonlijk een enorme wijziging van jobinhoud en een tsunami van problemen die op me afkomt, en dit in een opzeggingsperiode. Een job waar ik als mens vanaf de eerste minuut volstrekt ga in vastlopen van stress en frustraties, iets wat ik mezelf (en collega's en klanten) niet kan en mag aandoen.[/quote]kennis en skills is te beoordelen door werkgever, niet door jezelf. rechtspraak zegt dat tijdens opzeg de taken kunnen wijzigen, afhankelijk van je vorige functie (natuurlijk niet van bvb bedrijfsleider naar inpakker). Zonder concrete info kunnen we dus niet zeggen of dit kan of niet.
Verder lijkt de opzegperiode van 12 maanden en 2 weken die ze me communiceren niet juist, maar dat check ik vandaag bij het ACV.
lijkt me correct, afhankelijk van je loon (groot loon = correct)
1. In hoeverre mag een werkgever me tijdens een opzegtermijn een andere taak laten opnemen ?
2. Wat gebeurt er indien ik deze weiger ? Wellicht buiten wegens dringende redenen.
3. Indien ontslag wegens dringende reden : maak ik dan al aanspraak op werkloosheidsuitkering, of kan dit dan bvb pas na het verstrijken van de door de werkgever vooropgestelde opzegtermijn van - in dit geval - 12 maanden en 2 weken ?
1. hangt dus af van je huidige functie en de nieuwe taken.
2. hangt dus af van je huidige functie en de nieuwe taken.
3. hangt af van oordeel RVA, kan ook volledige uitsluiting van werkloosheidsuitkering zijn.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 10 mar 2014 10:14

Je zegt dat het een samensmelting is van 2 bedrijven? Dat bedrijf kan dus statutair een nieuw bedrijf geworden zijn?
Je kunt te maken hebben met een nieuwe rechtspersoonlijkheid, terwijl je een contract had met de vorige.
Dan kunnen ze je wel degelijk een andere functie laten uitvoeren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 mar 2014 15:47

samensmelting van bedrijf = werkgever moet beide oude arbeidsvoorwaarden overnemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”