Zwangere werkneemster ontslaan

Vangent
Topic Starter
Berichten: 6

Zwangere werkneemster ontslaan

#1 , 02 mar 2014 11:30

Ik heb in mijn zaak een werkneemster die 3 maand zwanger is en die sedert haar zwangerschap mij bij manier van spreken terroriseert met de wetenschap dat ik ze waarschijnlijk toch niet kan ontslaan... ik word er ziek van! Zijn er toch nog mogelijkheden om haar haar ontslag te geven? Ze haalt me letterlijk het bloed vanonder de nagels!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 02 mar 2014 12:08

Uiteraard kan je haar ontslaan, enkel NIET om redenen die te maken hebben met de zwangerschap.

Wat bedoel je met terroriseren?

P.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 02 mar 2014 12:12

Bij jobat.be vinden we :
Als zwangere werkneemster mag je niet ontslagen worden in de periode die begint op de dag waarop je werkgever op de hoogte is gebracht tot een maand na de laatste dag van je bevallingsrust. Hervat je na je bevalling bijvoorbeeld op 5 juli het werk, dan ben je beschermd tot 4 augustus.

Let op: De ontslagbescherming is niet totaal. Bij zware beroepsfouten bijvoorbeeld kan je nog altijd ontslagen worden. Andere redenen kunnen economische of technische redenen zijn, of redenen die te maken hebben met je gedrag. Bij je ontslag moet de werkgever wel kunnen aantonen dat zijn beslissing niets te maken heeft met je zwangerschap.

De beschermingsperiode kan beginnen nog vooraleer je het doktersattest met de verwachte bevallingsdatum overhandigt; het volstaat dat de werkgever op de hoogte is van je zwangerschap. Het maakt niet uit of je hem dit zelf gemeld hebt, hij het van een collega vernomen heeft of hij gewoon niet aan je zwangere buik voorbij kon gaan. De wet is op dit vlak dus zeer ruim, maar meld je zwangerschap toch maar liever zelf. Zo voorkom je onduidelijkheid.

Als je werkgever niet kan bewijzen dat de beëindiging van je arbeidsovereenkomst tijdens de periode van bescherming tegen ontslag, niets te maken heeft met je zwangerschap of bevalling, zal hij een bijzondere vergoeding van 6 maanden loon moeten betalen bovenop je normale opzegvergoeding. Hij heeft de bewijslast en moet je de reden schriftelijk opgeven als je dit vraagt.
Advocaten-leuven :
Wat houdt de ontslagbescherming in?



Vanaf het ogenblik dat de werkgever op de hoogte is van de zwangerschap, begin er een speciale bescherming tegen ontslag te lopen.



De werkgever mag de zwangere werkneemster vanaf dat ogenblik niet meer ontslagen omwille van het feit dat ze zwanger is. Deze bescherming loopt tot één maand na het einde van de postnatale rustperiode.



Enkel een ontslag om een reden die vreemd is aan de fysieke toestand van de werkneemster is mogelijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Vangent
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 02 mar 2014 12:16

Doet haar werk niet volgens de geldende normen, praat niet meer tegen mij, loopt er zeer slecht gezind bij, bij opmerkingen over haar werk heeft ze er commentaar op, ik weet niet wat haar bezield maar het lijkt wel of ze mij psychisch wil breken, onvoorstelbaar.

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 02 mar 2014 12:29

Een ontslag wegens insubordonatie moet in dit geval mogelijk zijn.

Opgepast, sinds kort moet op eenvoudige vraag van de werknemer het ontslag gemotiveerd worden (tot kort was de werkgever niet verplicht om een ontslag te motiveren).
Bij zo'n motivatie zeg je vooral NIET 'sinds het begin van de zwangerschap werkt ze niet meer volgens de geldende normen' maar zeg je 'werkt niet meer volgens de geldende regels' of 'leeft de geldende procedures binnen de ondeneming niet na' en 'aanvaardt geen kritiek waardoor een constructieve dialoog onmogelijk geworden is'

Let wel: een ontslag tijdens zwangerschap kàn een lange procedureslag worden indien e de minste twijfel bestaat dat er wel ontslagen werd wegens de zwangerschap.

P.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 mar 2014 12:54

Best werkneemster eerst via AS wijzen op haar houding. Kwestie van een bewijs te hebben dat je haar het verwittigd.
Probeer ook gesprekken op te nemen en getuigen hun bevindingen op papier te laten zetten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mar 2014 14:28

Betaal haar verbrekingsvergoeding uit en je bent er van af, hoe wreed het ook mag klinken, ik heb al in het tegenovergestelde gevallen al wreder woorden gelezen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2014 17:24

Betaal haar verbrekingsvergoeding uit en je bent er van af
dan zal er eerst nog een winstgevende rechtzaak voor de werknemer volgen bij de arbeidsrechtbank voor je er vanaf bent
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mar 2014 17:46

Als je werkgever niet kan bewijzen dat de beëindiging van je arbeidsovereenkomst tijdens de periode van bescherming tegen ontslag, niets te maken heeft met je zwangerschap of bevalling, zal hij een bijzondere vergoeding van 6 maanden loon moeten betalen bovenop je normale opzegvergoeding.

Hij heeft de bewijslast en moet je de reden schriftelijk opgeven als je dit vraagt.

Ieder normaal werkgever vind wel iets, en zorgt dat hij dit kan staven !
Niet alle werkgevers zijn domme mensen hoor, en als je tevreden bent van je werkneemster dan ontsla je ze toch niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 02 mar 2014 18:23

Een ontslag wegens insubordonatie moet in dit geval mogelijk zijn.

Opgepast, sinds kort moet op eenvoudige vraag van de werknemer het ontslag gemotiveerd worden (tot kort was de werkgever niet verplicht om een ontslag te motiveren).
Bij zo'n motivatie zeg je vooral NIET 'sinds het begin van de zwangerschap werkt ze niet meer volgens de geldende normen' maar zeg je 'werkt niet meer volgens de geldende regels' of 'leeft de geldende procedures binnen de ondeneming niet na' en 'aanvaardt geen kritiek waardoor een constructieve dialoog onmogelijk geworden is'

Let wel: een ontslag tijdens zwangerschap kàn een lange procedureslag worden indien e de minste twijfel bestaat dat er wel ontslagen werd wegens de zwangerschap.

P.
Ik dacht dat motiveringsplicht ontslag slechts vanaf 01 april 2014 komt, vanaf 01 januari 2014 mag men niet om reden van ziekte ( = geen zwangerschap ) ontslagen.

die 6 maanden extra schadevergoeding voor een zwangere werkneemster staat daar los van

puttemanp
Berichten: 613

#11 , 02 mar 2014 18:49

Klopt, vanaf 1 april. Ik verwar vermits ik de voorontwerpen van mijn nieuwe arbeidsreglement week of 3 geleden kreeg.
My mistake, maar verder klopt het wel: ontslag om redenen andere dan de zwangerschap is perfect mogelijk.

P.

Vangent
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 04 mar 2014 19:46

Nieuwe ontwikkeling... werkneemster heeft zich ziek gemeld voor 2 weken... kans dat ze na 2 weken terug komt en dat zo nog enkele keren herhaalt tot ze in zwangerschapsverlof gaat. Kan ik voorkomen dat ze terug komt werken door haar eerst naar een controlearts te sturen en deze haar arbeidsongeschikt laten verklaren

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 04 mar 2014 21:35

U kan een dokter niks laten verklaren, de dokter is onafhankelijk. Mocht u toch druk kunnen uitoefenen op een dokter, dan kan ze de verklaring van uw arts (die haar arts dan zou tegenspreken) betwisten via een derde "scheidsrechter-arts". Die zijn oordeel is dan bindendn.

U moet wel oppassen dat u haar niet zonder objectieve reden viseert. Dat zou immers kunnen beschouwd worden als pesten op het werk.

Vangent
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 04 mar 2014 22:25

Het is ook niet de bedoeling om een arts onder druk te zetten, gewoon een objectieve vaststelling dat betrokken werkneemster niet in staat is om de gevraagde werkzaamheden uit te oefenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 05 mar 2014 07:25

U hebt natuurlijk altijd het recht om haar naar een gezondheidsonderzoek te sturen. Dat iemand tijdens een zwangerschap af en toe ziek valt is echter redelijk normaal bij een zwangerschap. Ik zie het speciale er eigenlijk niet in.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”