Mondeling ontslagen maar geen C4

nielsn
Topic Starter
Berichten: 3

Mondeling ontslagen maar geen C4

#1 , 11 jul 2007 13:58

Ik ben door familiale redenen en de maand mei 3 dagen niet kunnen gaan werken en kan mijn afwezigheid dan ook niet rechtvaardigen. Ik heb nadien mijn excuses aangeboden en mocht terug aan het werk, want mijn baas ' kon het wel begrijpen' en voor 1 keer door de vingers zien. Per toeval werd ik vlak daarna, paasmaandag ziekjes en ben mijn baas verwittigd en dinsdags naar de huisarts geweest. Ze heeft mijn ziekte bevestigd en mij een attest voorgeschreven voor die dinsdag. Ik meldde mij woensdagochtend zoals gewoonlijk aan op het werk met mijn doktersattest. Mijn baas had een zuur gezicht en was blijkbaar kwaad op mij. Hij was zelfs zo kwaad dat hij me naar huis stuurde en zei; blijf maar thuis tot je iets van mij hoort. Onmiddelijk heb ik een aangetekd schrijven gestuurd met daarin het hele verhaal ?n daarbij ook dat ik me de maandag nadien zonder tegenbericht zal aanmelden op de werkplaats en 100procent gemotiveerd aan het werk zal gaan. Ditmaals heeft hij mij weer naar huis gestuurd en gezegd dat ik niet meer moest terugkomen en mij zal onslaan. Ik ben direct naar de ACV gegaan en mijn verhaal gedaan. Ze konden mij niet verderhelpen aangezien er niets op papier stond. De medewerker heeft in mijn bijzijn naar mijn baas gebeld om te vragen hoe het precies allemaal zat. Hij heeft toen ( 3e week mei) gezegd aan de werknemer dat hij mijn C4 en alle nodige papieren mij zou overhandigen binnen de week. Weken daarna heb ik niets meer van hem gehoord, en nu beweert hij in aangetekend schrijven dat ik vanaf 4 juni tot op heden onwettig afwezig ben geweest ondankt mijn vele malen telefonisch contact opnemen en mij aanmelden aan het werkhuis met de vraag of ik nog mocht terug komen, waarop hij antwoordde dat ik dat niet mocht. Door deze druk en daarbij nog de familiale omstandigheden ben ik 18 juni opgenomen in een PAAZ afdeling van het Imelda ziekenhuis te bonheiden. Ondertussen is er nog een hele briefwisseling geweest tussenbeide en hij heeft mij telefonisch gezegd; als je je C4 en loon wilt ontvangen, moet je maar zelf je ontslag indienen. Dit doe ik uiteraard niet, omdat ik dan het recht op werkloosheidsuitkering niet meer heb. Mijn vraag nu , ik ben uit het ziekenhuis en de dokter een attest heeft voorgeschreven dat ik tot 15/7 werkonbekwaam ben. Mijn baas heeft tot op heden geen C4 opgestuurd en niets meer van zich laten horen. Ik ben dus nog bij hem ingeschreven en kan niet ergens anders beginnen. 9/7 is het bouwverlof begonnen en aangezien ik in de schrijnwerkerij werk, mag ik deze periode ook niet werken. Wat kan/moet ik nu precies doen?

Niels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 jul 2007 09:56

?Art.87.De werkloze dient zijn uitkeringsaanvraag in bij zijn uitbetalingsinstelling door middel van ??n van navermelde formulieren :1? het " werkloosheidsbewijs - arbeidsbewijs " C 4, dat de werkgever overhandigt aan de werknemer wiens arbeidsovereenkomst een einde heeft genomen...?(M.B. Werkloosheidsbesluit 26 november 1991).

?Art.175.Onverminderd...worden gestraft :1? met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met een geldboete van 100 tot 1 000 frank of met ??n van die straffen alleen :a) de werkgever...die geweigerd of nagelaten heeft om de documenten voorgeschreven door of krachtens dit besluit, op te maken, af te leveren of aan te vullen in de voorwaarden en binnen de termijnen die zijn voorgeschreven...?(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

?Art.20.De werkgever is verplicht :1? de werknemer te DOEN arbeiden op de wijze, TIJD en plaats zoals is overeengekomen...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

?Kan in hoofde van de werkgever een contractuele fout uitmaken het zich ervan onthouden zijn werknemer te doen werken,onafhankelijk van het niet betalen van het overeengekomen loon?(Cass. 31 maart 1966,Pas. 1966,I,995).

?Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging...be?indigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen...Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging...wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Stel uw werkgever op grond van voornoemde argumenten aangetekend voor de keuze uw arbeidsovereenkomst op te zeggen of u tewerk te stellen.Deel hem daarin mee dat u zich nogmaals daartoe op het werk zult melden op xx/07/2007 en daarna ZONODIG klacht neerlegt bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”