Ontslag contract bepaalde duur

Mathias X
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag contract bepaalde duur

#1 , 17 feb 2014 21:25

Hallo,

ik ben op zoek naar advies om een idee te hebben van wat ik mag verwachten.

Momenteel is de situatie zo: het gaat niet goed met het bedrijf en de hoofdzetel heeft recent besloten de Belgische afdeling - waarin ik werk - stop te zetten.
Het bedrijf zelf gaat nog verder, enkel niet hier. Ze zijn met andere woorden NIET failliet.

Mijn situatie is als volgt:
Origineel contract (allereerste échte job): 07/01/2013 - 06/01/2014. Bediendencontract.
6 maanden proeftijd.
Contract werd verlengd voor nogmaals een periode van 1 jaar op 01/11/2013: 07/01/2014 - 06/01/2015.
Deze datum gaan we nu heel zeker niet meer halen, gezien de meest recente aankondiging.
Bruto jaarsalaris valt tussen de 30.000 en 40.000 euro.

Mijn contractverlenging vermeldt niets van een nieuwe proefperiode van 6 maand. Heel deze sectie (proefperiode) is weggelaten uit mijn nieuw contract. Wil dit zeggen dat ik geen proefperiode meer heb?
Geheel ter informatie: ik ben exact hetzelfde werk blijven doen.
Ook belangrijk: wat mag ik verwachten als ontslagvergoeding (ervan uitgaande dat ik niet opnieuw in de proefperiode zit)?
Als ik begin volgende maand ontslagen wordt, heb ik amper 2 van de 12 maanden van mijn nieuw contract gewerkt.

Alvast bedankt voor ieders hulp!
Mathias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2014 11:33

proefperiode bestaat sowieso niet meer voor contracten vanaf 2014. Gezien je ook al een contract had van voor 2014 (en je dus reeds langer dan 6 maanden werkte), kan men ook de beëindiging van de arbeidsovereenkomst met een verminderde verbrekingsvergoeding niet doen.

Voor jou zou een stopzetting van de activiteiten dus betekenen dat je tot 06/01/2015 moet doorbetaald worden, ongeacht of je nog werkt of niet. Men kan je niet verplichten te verhuizen naar het buitenland, dat is niet aan de orde.

Mathias X
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 feb 2014 23:11

Bedankt!

Afgezien van het ontslag is dit dan toch nog een onverwachte meevaller.

Mathias

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”