Sollicitatieverlof

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

Sollicitatieverlof

#1 , 16 feb 2014 09:39

Hey ik vroeg me af wat mijn rechten zijn.

Mijn baas heeft me ontslaan met slechte c4.

Ik wil nu sollicitatieverlof opnemen voor te solliciteren achter nieuw werk.

Dit is mijn situatie :

Ik heb een voltijds bediende contract bij pc218 en ik werk 2 dagen, 26 uren per week in het weekend de nachtdienst.

Ik wens gebruik te maken van het sollicitatieverlof , kan ik dan de zaterdag of de zondag gans de dag gebruiken om te solliciteren?

Groetjes ,

Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2014 09:58

Zijn er de zaterdag of zondag nacht veel burelen open om te solliciteren ??

sollicitatieverlof is toch verlof dat ge gebruikt om een andere baan te zoeken, want éénmaal je een andere baan heeft dan heb je ook geen recht meer op sollicitatieverlof !

Als deeltijdse medewerker zoals u heb je ook recht op deze afwezigheden, maar dan in verhouding tot de duur van de prestaties.

En dit verlof moet altijd in overleg met de werkgever zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 16 feb 2014 10:12

Ik zou sollicitatiebrieven versturen, het internet zoeken achter werk.

Ik ben geen deeltijdse werknemer , maar een voltijdse , dit had ik expliciet in het zwart gezet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2014 10:17

Als je werkgever daar mee akkoord is, dan geen probleem zeker, maar je werkgever moet er mee akkoord gaan, en dit kan je hem altijd vragen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 16 feb 2014 10:38

Als mn werkgever niet akkoord heb ik er toch recht op ?

Maar ik wil weten hoeveel ik in mijn geval recht op heb .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2014 10:58

Art. 41.[1 § 1. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.
§ 2. Tijdens de laatste zesentwintig weken van de opzeggingstermijn mag de werknemer van dit recht om van het werk afwezig te zijn een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt. Tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn.
§ 3. In afwijking van paragraaf 2, mag de werknemer die geniet van een outplacementbegeleiding bedoeld in hoofdstuk V van de wet van 5 september 2001 tot verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers, tijdens de volledige duur van de opzeggingstermijn een- of tweemaal per week van het werk afwezig zijn mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt.
§ 4. De bepalingen van de paragrafen 2 en 3 zijn van toepassing op de deeltijds tewerkgestelde werknemer, evenwel in verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties.]1
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 16 feb 2014 11:01

is een arbeidsdag een zaterdag of zondag is mijn geval ?

Want hier heb moeite mee om dit te begrijpen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 feb 2014 11:14

Als je alleen den zaterdag werkt zal dit in u geval wel een werkdag zijn.

Maar je sprak van een slechte C4, zou het soms niet interessant zijn mocht je u werkgever gunstig stemmen tijdens je opzeg periode dat dit misschien wel een goede C4 kan worden, en een goed gesprek kan toch wonderen doen, ook met moeilijke werkgevers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 16 feb 2014 11:16

Bedankt ! En een fijn weekend :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 feb 2014 16:02



Mijn baas heeft me ontslaan met slechte c4.



Ik heb een voltijds bediende contract bij pc218 en ik werk 2 dagen, 26 uren per week in het weekend de nachtdienst.
wel straf dat ze al een C4 geven aan het begin van de opzeggingstermijn

26 uur op 2 werkdagen ???

arbeidswet 16/3/1971
Art. 27. <W 1998-12-04/31, art. 6, 019; Inwerkingtreding : 27-12-1998> § 1. Behoudens in de bij de artikelen 22, 2°, en 26, § 1, 1° en 2°, en § 2 bedoelde gevallen mag de arbeidsduur nooit meer dan elf uren per dag noch vijftig uren per week overschrijden, zelfs niet bij de gelijktijdige toepassing van verschillende bepalingen.
§ 2. Wanneer arbeid wordt verricht in toepassing van artikel 22, 2°, is de arbeidsduur evenwel steeds begrensd tot twaalf uren per dag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 17 feb 2014 06:22

Te weinig info om goed te kunnen antwoorden. Is die 26 uur voltijds of is het een contract van 26/38?

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#12 , 17 feb 2014 09:11

@Jpv

Ik werk voltijds

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”