ontslagen wegens strafrechtelijke veroordeling

Guillaumito
Topic Starter
Berichten: 2

ontslagen wegens strafrechtelijke veroordeling

#1 , 15 feb 2014 11:11

Dag iedereen,

Ik ben door een zeer vervelende samenloop van omstandigheden slachtoffer geworden van een klacht voor valsheid in geschriften. Ondertussen ben ik een verklaring gaan afleggen en zal ik moeten afwachten of het parket begrip heeft voor mijn argumenten. Ik maak mij grote zorgen vandaar volgende vragen voor de kenners die hier hopelijk aanwezig zijn op dit forum:

1) Wordt een werkgever op de hoogte gebracht van een strafrechtelijke veroordeling/minnelijke schikking die een werknemer oploopt? Ik weet dat dit normaal niet gebeurt, maar worden soms uitzonderingen gemaakt in de openbare sector, school, veiligheid, justitie, politie?

2) Bij een beslissing van rechter of OM, wordt de type job dat iemand doet mee in overweging genomen? Bijvoorbeeld een politieagent die betrapt wordt op drugsbezit -- normaal minnelijke schikking -- zou het OM kunnen beslissen om toch te vervolgen (voorbeeldfunctie) of wordt er enkel naar feiten/strafblad gekeken?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Guillaume

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2014 15:58

Bij ambtenaren wordt elke veroordeling in ieder geval meegedeeld aan de werkgever, zodat die desgewenst een tuchtprocedure kan opstarten of verderzetten.

Minnelijke schikking valt daar mijns inziens niet onder en wordt wellicht niet meegedeeld. Er is dan ook geen veroordeling.

Guillaumito
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 feb 2014 19:02

Hartelijk dank voor uw antwoord zertyx!

Mag ik u vragen een bron te vermelden of aan te geven hoe u dat weet? Ik heb mij al suf gezocht op het internet maar vind nergens informatie.

Alvast bedankt!

Ik zou het wel opmerkelijk vinden dat er voor de meer dan 400.000 ambtenaren in België dan een uitzondering gemaakt wordt tegen het recht op privacy.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 19 feb 2014 19:04

Een vonnis op openbaar!

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 mar 2014 13:29

De bron hiervan vind ik zelf ook niet meteen, maar ik heb al brieven gezien waar het parket (zonder rechtelijk bevel in de gerechtelijke uitspraak) een vonnis of arrest uit eigen beweging opstuurt, uitdrukkelijk met het oog op het eventueel opstarten van een tuchtprocedure tegen een personeelslid tewerkgesteld bij een federale instelling.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”