ontslag geen eigen gereedschap

Latto
Topic Starter
Berichten: 25

ontslag geen eigen gereedschap

#1 , 13 feb 2014 14:52

Kan een werkgever je eigenlijk onder druk zetten om je eigen werkmateriaal te kopen en te gebruiken voor de werken .
Een neef van mij werkt nu een half jaar bij een werkgever .
De werkgever heeft hem nu op enkel weken tijd al tot tweemaal aangespoord zijn eigen gereedschap te kopen en te gebruiken bij de werken .
Tot hiertoe is hij er nog niet op ingegaan , maar werkgever dreigt nu met ontslag als hij niet snel maakt zijn eigen gereedschap te kopen .
Kan dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 feb 2014 15:30

In de bouw is dit een gangbare werkwijze. Een bouwvakker wordt hiervoor ook trouwens vergoed bij zijn loon.
Kijk het loonbriefje na. Mogelijks staat dat hierop vermeld. Lees ook eens het arbeidsreglement van de betreffende firma. Kan soms zeer verhelderend zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 feb 2014 15:38

Kan in een aantal sectoren, zoals de bouw. Zeker niet altijd.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2014 16:27

In de vleesverwerking vind je dit soms ook, omdat men liefst met zijn eigen messen werkt en dan draag men ook veel meer zorg voor de gebruikte messen, dan wanneer men met messen van de werkgever werkt, ik heb altijd met eigen gekochte messen gewerkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 13 feb 2014 16:34

Vraag zal idd zijn, krijgt die persoon een vergoeding of niet...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2014 16:48

Vraag zal idd zijn, krijgt die persoon een vergoeding of niet...
Ik vind dat het comfort en het gemak van je eigen werktuigen nooit zal opwegen tegen over de vergoeding die je krijgt voor de bouw is als ik me niet vergis maar 0,04 € per uur voor de slijtage van je materiaal.
dit is amper 6€ per maand !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2014 17:37

Kan een werkgever je eigenlijk onder druk zetten om je eigen werkmateriaal te kopen en te gebruiken voor de werken .
Een neef van mij werkt nu een half jaar bij een werkgever .
De werkgever heeft hem nu op enkel weken tijd al tot tweemaal aangespoord zijn eigen gereedschap te kopen en te gebruiken bij de werken .
Tot hiertoe is hij er nog niet op ingegaan , maar werkgever dreigt nu met ontslag als hij niet snel maakt zijn eigen gereedschap te kopen .
Kan dit ?

Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen, inzonderheid, zo de omstandigheden dit vereisen en behoudens strijdige bepaling, door de voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking te stellen;

er zijn zo een aantal regeltjes die een grijze zone hebben ipv een witte lijn waar men niet over mag gaan
een regeling waar de rechtspraak het aanvaardt als er een vergoeding tegenover staat
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 feb 2014 20:02

Zolang we niet weten over welke sector het hier gaat en wat er in de arbeidsvoorwaarden staat kan hier niet zinnig op geantwoord worden.
Als betrokkene bvb. heftruckbestuurder is, is het maar normaal dat werkgever een heftruck ter beschikking stelt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”