ontslag na ziekte - vakbond doet niets

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

ontslag na ziekte - vakbond doet niets

#1 , 12 feb 2014 12:43

Ik werd vorig jaar ontslagen de eerste dag na mijn ziekte ( was 3 weken ziek). Ik werkte al 15 jaar bij die onderneming ( RVT). Vlak voor mijn ziekte begon er een nieuwe directrice. Ze pestte me het bloed van onder de nagels. De directeur voordien was al die jaren heel tevreden over mijn werk. Heb contact gehad met hem en hij begrijpt niet waarom ik werd ontslagen.
Ik ging naar de vakbond. Wat zeiden ze daar? Het ontslag is correct verlopen. Voor pesterijen moet je naar de arbeidsgeneesheer of preventieadviseur gaan. Beiden gedaan en ze lachten er eens goed mee. Daarna opnieuw vakbond en ze konden er niets aan doen.
Intussen zit ik in een scenario van: ik solliciteer ergens, ze contacteren mijn vorige werkgever en dan krijg ik meteen antwoord: we hebben uw vorige werkgever gecontacteerd, u begrijpt wel waarom het niets wordt.

Ze misbruikt ook de aard van mijn ziekte ( had kleine herseninfarct waardoor ik laatste dagen vh werk mss beetje verward was, maar er is echt niets gebeurd). Ik ben pas terug gegaan na goedkeuring van mijn arts. Mijn zoon heeft emails gestuurd naar de directrice waarin hij mijn toestand beschreef en ook dat alles in orde was na goedkeuring van de dokter. Ze werden gelezen, maar niet beantwoord.

Ik had ook een bedrijfswagen die mooi en net gewassen werd ingeleverd. Daar heb ik nog bijna 1000 euro op moeten betalen. Men zocht met een vergrootglas naar kleine foutjes en het ergste was: men rekende een carwash van 50 euro aan met als mededeling: wagen Zéér VUIL terwijl ik zelf net van een hele goede carwash kwam.

Het rusthuis heeft sinds de nieuwe directie een slechte naam. Huisartsen in de buurt willen er zelfs niet meer komen en ik ben gedoemd om werkloos te blijven door kwaadsprekerij van mijn ex-bazin. Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 feb 2014 23:13

u bent niet verplicht om uw vorige werkgever als referentie te gebruiken. Uw vorige werkgevers hebben het recht om hun mening over u te zeggen, ook al is die negatief voor u. U kan wel laster en eerroof aanklagen, maar u geeft hier in deze post geen elementen die die laster en eerroof bewijzen (wat niet wil zeggen dat er geen kan zijn).

Men heeft het recht met een "vergrootglas" te zoeken naar schade; Indien u uw wagen aflevert, kan u het best in gezamelijke aanwezigheid de staat van de auto samen controleren. indien u dat niet doet, kan u niet bewijzen hoe u de auto afgeleverd heeft.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 12 feb 2014 23:27

U kan altijd vb iemand laten bellen ( privé - detective -deurwaarder - vriend) die het digitaal gesprek opnemen.
Dit terwijl ze zich uitgeven als directie van een RVT ergens anders in het land..

Wat de auto betreft ..dat hangt af van de overeenkomst inzake wagens en wat er bij de overhandiging van de sleutels op papier is gezet inzake schade en wat er is afgetekend.
Daar kan uw vakbond toch bij helpen ... in een mij gekende case hebben die dat netjes weerlegd en werknemer heeft niets moeten betalen.

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 13 feb 2014 10:12

- Een werkgever (of werknemer) kan altijd een arbeidsovereenkomst beëindigen, mits naleven van de wettelijke vereisten. Het lijkt er op dat dat hier gebeurd is, en dan kan u -of de vakbond- daar op zich niks aan veranderen. Er was een contract, en dat contract is door een van beide partijen beëindigd.

- Uw ex-werkgever kan bij referenties haar mening geven, maar daar zijn uiteraard grenzen aan. Zo mag zij bv in geen geval iets over uw medische geschiedenis vertellen. U kan hierbij eventueel de raad van Franciscus opvolgen.

- Het misbruik van de aard van uw ziekte zal u toch moeten verduidelijken, want dat begrijp ik niet. Is daarover iets gezegd/geschreven in de communicatie/correspondentie over uw ontslag?

Het rusthuis heeft sinds de nieuwe directie een slechte naam. Huisartsen in de buurt willen er zelfs niet meer komen en ik ben gedoemd om werkloos te blijven door kwaadsprekerij van mijn ex-bazin.
Deze opmerking heeft veel weg van de pot en de ketel. Je blijft bij al uw communicatie best objectief, vooraleer u als een boemerang zelf een klacht wegens laster en eerroof mag verwachten.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#5 , 13 feb 2014 17:54

Ik ga dat van die ziekte verduidelijken. Ik voelde me enkele dagen slecht en was wat verward op het werk. Omdat er vele afwezigen waren, ben ik blijven werken ( ook een beetje onder druk van de directie). Nadien is een herseninfarct vastgesteld, vandaar mijn gedrag tijdens de laatste arbeidsdagen.
Ik kwam terug en die verwardheid werd als reden van ontslag aangegeven ( staat natuurlijk niet op C4). Ook wordt dat als reden opgegeven bij potentiële nieuwe werkgevers, dat ik het werk niet aankan, dat ik niet meer geschikt ben om het werk te doen en daardoor. Door de emails die verstuurd zijn, kan ik bewijzen dat de directie op de hoogte was van de aard van mijn toestand en me dus omwille van een ziekte heeft ontslagen.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#6 , 13 feb 2014 17:55

PS: op C4 staat: voldoet niet meer aan de gevraagde vereisten voor de job.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”