Interim, aanwerving na bepaalde periode?

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

Interim, aanwerving na bepaalde periode?

#1 , 09 feb 2014 18:06

Ik ben nu iets meer dan 4 maanden aan het werk, via wekelijkse interim contracten (denk ik, heb bij start 1 dagcontract getekend en verder niets), altijd bij hetzelfde bedrijf.

Bij de start werd de job geadverteerd als interim met optie vast.

Op het dagcontract staat dat de reden van overeenkomst "tijdelijke vermeerdering" is. Zoals boven reeds vermeld, ik heb dus nooit enig ander contract getekend in de 17 weken dat ik er nu werk. Wel altijd correct uitbetaald.

Toffe job, toffe collega's en tevreden met verloning.

Maar ik ondervind toch wel een aantal serieuze nadelen aan het interim statuut, met name:

-Problemen om een huurwoonst te vinden. Alle verhuurders vragen naar maandelijks inkomen en wat contract je werkt. Bij vermelding interim worden ze zeer terughoudend en beginnen de excuses te komen waarom ze niet aan jou willen/kunnen verhuren.
Heb uiteindelijk wel iets gevonden, maar was zeker niet eerste keus!

- Financieel. Geen enkele financiële instantie wil een interimaris ook maar enig krediet geven. Bij mij kwam dit boven toen ik het "onder nul" kunnen gaan op zichtrekening wou activeren bij mijn bank, hoofdzakelijk om te vermijden dat een domiciliëring niet zou doorgaan wegens slechte timing betaling/loonstorting.
250 Euro onder nul werd gewoon geweigerd wegens geen contract onbepaalde duur, niettegenstaande loon op die rekening wordt gestort.

- Ook eens geïnformeerd of een lening voor wagen (40% voorschot, 60% financiering) mogelijk was, maar ook njet. Zelfde antwoord voor een (veel duurdere) persoonlijke lening.

Enige uitzondering zou zijn wanneer je 24 maanden zonder onderbreking voor zelfde interimkantoor werkt. Mijn gedacht kan je interimarissen die non stop 104 weken in 2 jaar interim werken op een hand tellen.


Bijgevolg op werk gevraagd om de "optie vast" dan maar realiteit te maken, maar dit zou niet gaan! Reden was dat indien ik vast wordt aangenomen, het zeer duur wordt wanneer ze me willen afdanken.

Een beetje lezen op de verscheidene fora en het wordt wel duidelijk dat dit min of meer standaard is, en dat een zeer groot percentage van de interim-werkers aan het lijntje worden gehouden.

Iets aan te doen? Valse beloftes bij aanwerving? Sta ik sterk of juist zwak omdat het interimkantoor geen enkel door mij getekend contract heeft?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding