Reden van ontslag aanvechten

Ren jiali
Topic Starter
Berichten: 6

Reden van ontslag aanvechten

#1 , 06 feb 2014 15:52

Op mijn ontslagbrief heeft het bedrijf "economische maatregelen" geschreven, nochtans weet ik dat de basis reden heel anders is. Kan ik dit aanvechten? Hoe gebeurd dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 feb 2014 08:36

“Art.37.§1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Die wet vereist geen motivering van die opzegging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2014 14:52

1 ontslag in 2 verschillende onderwerpen
Op mijn ontslagbrief heeft het bedrijf "economische maatregelen" geschreven, nochtans weet ik dat de basis reden heel anders is. Kan ik dit aanvechten? Hoe gebeurd dit?



“Art.37.§1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Die wet vereist geen motivering van die opzegging.

Ik heb ouderschapsverlof dat ik opneem in een regeling van 4/5. Ik dacht dat tijdens ouderschapsverlof men je niet mag ontslaan, klopt dit?
Indien ze je toch ontslaan welke maatregelen moet ik nemen?

men mag je wél ontslaan, maar niet wegens redenen van ouderschapsverlof. De werkgever dient dit te bewijzen. Indien u dus ontslagen bent en vermoedt dat u wegens ouderschapsverlof ontslagen bent, kan u een procedure starten tegenover de werkgever, eerst via aangtekende zending in gebreke stellen en dan naar de arbeidsrechtbank indien nodig.
op beide vragen kwam een 100% juridisch correct antwoord

dus hebben we een mooi voorbeeld dat het ontbreken van 1 detail in je vraag, kan leiden tot een tegenovergestelde antwoord
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”