Mondeling Ontslag

Temsenaartje
Topic Starter
Berichten: 5

Mondeling Ontslag

#1 , 03 feb 2014 19:54

Een haastig vraagje, uit veel gegoogle, heb ik opgemaakt, dat mondeling ontslag rechtsgeldig is.

Dat dit betekend dat je geen opzegtermijn verschuldigd bent, alsook geeft de werkgever hiemee aan, u de ontslagvergoeding te zullen uitbetalen.

Indien de zaakvoerder dat niet zou willen, moet hij per aangetekende brief u kennis geven van uw opzeg, zolang deze er niet is en er is mondeling niet gevraagd om de opzeg te doen, gaat 'het internet' er dus vanuit, dat mondeling ontslag inhoud dat je niet meer hoeft te komen, vrijgesteld van arbeidsprestaties en uw ontslagvergoeding volgt?

Is er iemand die dit kan ontkrachten?
Bij voorkeur bevestigen :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 03 feb 2014 20:04

http://www.jobat.be/nl/artikels/ben-ik- ... ontslagen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jobat.be/nl/artikels/hoe-kan ... -ontslaan/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/category/kernwoorde ... ng-ontslag" onclick="window.open(this.href);return false;

Als u geen documenten hebt meegekregen zou ik toch maar goed opletten.
Een vriend van ons, jaren gelden, werd ook mondeling ontslagen.
Hij is de volgende dag gewoon gaan werken want anders was hij onwettig afwezig.
Goed dat hij dat gedaan heeft want dat heeft later voor de rechtbank een fameus verschil gemaakt in opzegvergoeding.

Temsenaartje
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 03 feb 2014 20:56

Het is wel zo dat ik na dit gebeuren (buiten het feit dat mij een onderlinge overenkomst werd ondergeschoven, welke ik niet tekende) ik een mail gestuurd heb betreffende het gesprek, met de vermelding 'toen... mij op de hoogte bracht dat jullie mij willen ontslaan'' ik hierop antwoord gekregen heb, waarin de zaakvoerder zelf, uitleg geeft over de reden van het ontslag, en daarna werd mij nog een vrijsteling van arbeidsprestaties aangeboden, welke ik weigerde te tekenen, waarna ze mij naar huis stuurden, maar ik alles moeten inleveren heb, (waarvan bewijs per sms en internet) en zo, kan ik wel bewijzen dat mij op die datum mondeling meegedeeld is, dat ik ontslagen ben.
Hier is niks gezegd over opzegtermijn, waardoor ik na veel gegoogle, begrijp dat ik dan geen moet uitvoeren en ik gewoon uitbetaald word,
echter de dag nadat alles ingeleverd is, is de datum die nu gebruikt word op een 'ontslag om dringende reden' maar toen was ik volgens mij al niet meer in dienst, want ik ben al mondeling ontslagen 5 dagen ervoor :)

Ook ben ik geen enkele dag onwettig afwezig geweest ^^

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2014 12:43

Een ontslag om dringende reden kan niet zomaar gegeven worden. Ben je op de hoogte gesteld van wat die dringende reden dan wel mag zijn? Als een werkgever een dringende reden voor ontslag aanhaalt, dan moet de werknemer korte tijd (ik dacht maximum 3 dagen) na het feit dat zich voorgedaan heeft, bewijsbaar op de hoogte gesteld worden dat dit feit niet door de beugel kon. Als dit niet gebeurd is, is ontslag om dringende reden niet mogelijk.

Allemaal rare manier van werken als ik het zo lees. Om problemen te vermijden had je best je ontslag op papier geëist. Als men je dit niet wou geven, dan had je terug moeten gaan om te gaan werken, en als je niet binnengelaten werd, had je een ondertekende verklaring moeten vragen dat je niet binnen mocht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Temsenaartje
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 04 feb 2014 23:55

Ik ben op de hoogte gesteld van een ontslag, om reden van uitbesteding van mijn afdeling, op mijn opzegbrief stond geen reden.
Hij gaf mondeling mee dat hij mij niet 'kon' uitbetalen (te duur) dus probeerde hij die 2 voorstellen die ik geweigerd heb, per mail dreigde hij ermee als ik niet tekende om mij op staande voet te onslaan, zodus gebeurd nu.
Maar de reden die er zal opstaan, is tot nu toe onbekend.
Geen van alles wou hij mij geven (bewijs op papier) zelfs de voorstellen mochten het gebouw niet verlaten, laat staan dat hij zou tekenen dat hij toegeeft dat ik neit binnen mag, kheb wel een sms waarin staat dat ik de sleutel moest afgeven.
En de mails waarin hij mij een reden voor ontslag geeft (geen reden voor dringende redenen) maar deze zouden volgens de juridische dienst van de vakbond niet rechtsgeldig zijn..

Dus hij kan mij zomaar met een uitgevonden reden op staande voet proberen ontslaan.. godweet wat vind hij zoal uit..

Temsenaartje
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 04 feb 2014 23:57

Zo mag je naar het schijnt geen 'zieke' werknemer ontslaan, nochtans stond ik op ziekte thuis bij de datum die vermeld is op de brief, de juridische dienst verklaarde ''dat is de datum waarop 'de' feiten hem bekend werden''..
Allemaal sterk moet ik zeggen..
Zo is volgens haar mondeling ontslag zonder schriftelijk bewijs ook neit geldig..
Maar een mondeling ontslag verklaard toch juist dat er niks schriftelijk is?..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 feb 2014 06:00

Om goed te kunnen antwoorden zijn de exacte data van alle mails, brieven en mondelinge gesprekken belangrijk. Kan je die eens geven? De inhoud van de mails mag je ook via pm sturen.

Temsenaartje
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 05 feb 2014 19:54

Heb je heel mijn uitleg doorgestuurd. gr

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”