Ontslag voorstel wettelijk?

CVVA
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag voorstel wettelijk?

#1 , 01 feb 2014 09:22

Beste,

Ik heb gisteren aan mijn werkgever meegedeeld dat ik, door verschillende interne veranderingen, het niet meer zie zitten om in het bedrijf te blijven werken. Omdat we wel 7 jaar goed hebben samengewerkt, stelde mijn werkgever eerst voor mijn ontslag te geven en mijn ontslagvergoeding uit te betalen. Maar na enkele telefoontjes is hij hierop teruggekomen en hij wil mijn ontslag niet geven maar hij wil mij wel uitbetalen. Hij stelt nu voor dat ik zelf ontslag neem en dat we overeenkomen dat ik nog X aantal maanden in dienst blijf en betaald word maar dat ik niet meer moet komen werken.
Ik vind het nogal een ongewoon voorstel en vraag me af of dit wel wettelijk is en of ik hiermee niet in de problemen kan komen.

Graag advies want ik moet maandag laten weten of ik akkoord ga of niet.

Alvast bedankt voor reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 feb 2014 15:24

afhankelijk van wat er op papier komt te staan kan dit perfect wettelijk zijn. hou er wel rekening mee dat, indien je zelf je ontslag vraagt, je geen recht hebt op werkloosheid.

CVVA
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 01 feb 2014 17:10

Bedankt voor de reactie! Zijn er zaken die ik zeker in acht moet nemen wanneer we dit op papier zetten?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2014 17:13

afhankelijk van wat er op papier komt te staan kan dit perfect wettelijk zijn. hou er wel rekening mee dat, indien je zelf je ontslag vraagt, je geen recht hebt op werkloosheid.
werkloosheids-uitkering

aan de wettelijkheid zoals het wordt voorgesteld kan toch getwijfeld worden , men zou dan beter een beeindiging met een onderlinge overeenkomst doen .

# al bij al goed opletten met je "wil te uiten" niet meer voor de firma te willen werken , dat is niet zonder risico
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

CVVA
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 01 feb 2014 18:03

Kan er bij een beëindiging met onderlinge overeenkomst een opzegvergoeding betaald worden? Mijn werkgever beweert namelijk dat dat onmogelijk is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 feb 2014 21:52

tuurlijk kan dat. Zal dan geen opzegvergoeding heten, maar een compenserende vergoeding of dergelijke, maar dat kan :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2014 14:47

Kan er bij een beëindiging met onderlinge overeenkomst een opzegvergoeding betaald worden? Mijn werkgever beweert namelijk dat dat onmogelijk is.
Als volgens de werkgever het niet mogelijkijk is de werknemer een vergoeding uit te betalen om tot een onderlinge overeenkomt te komen, dan belet niets te werknemer om NIET akkoord te gaan met een onderlinge overeenkomst, waardoor de werkgever de opzegperiode zal moeten respecteren of een verbrekingsvergoeding betalen, wat beiden waarschijnlijk duurder voor hem uitkomt dan de vergoeding voor de onderlinge overeenkomst...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”