Opzegperiode bij ontslag (geven / krijgen) sinds 2014?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Opzegperiode bij ontslag (geven / krijgen) sinds 2014?

#1 , 29 jan 2014 16:18

Iemand een idee waar ik meer info kan vinden over de opzeg bij ontslag geven / krijgen bij bedienden nu met het nieuwe eenheidsstatuut?

Stel concreet in mijn geval:
1. Bruto jaarloon inclusief bonus en extra legale voordelen is ongeveer 80.000 €
2. Ben 5 jaar in dienst
3. Ben 13 jaar aan het werk
4. Ben 34 jaar oud

Hoeveel bedraagt de opzegperiode als ik ontslag geef / ontslag zou krijgen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BluFalco
Berichten: 11

#2 , 30 jan 2014 08:03

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=40415" onclick="window.open(this.href);return false;

In uw geval (zelf onstslag nemen!)
Deel I
Het eerste deel van de toepasselijke opzeggingstermijn wordt berekend in functie van de anciënniteit verworven op 31 december 2013. Voor de berekening van dit eerste deel moet men zich baseren op opzeggingstermijnen die van toepassing waren op 31 december 2013.

Het gaat als het ware om een foto van de verworven rechten op die datum.

Voor de berekening van dat eerste deel moet men dus rekening houden met het statuut van de werknemer:

Werkman of bediende;
Als hij bediende is, de hoogte van zijn loon op 31 december 2013;
Als hij werkman is, of de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst is aangevangen vóór of vanaf 1 januari 2012.
Afwijking voor hogere bedienden (jaarlijks loon > 32 254€)

Voor de hogere bedienden op 31 december 2013 (de bedienden van wie het jaarlijks loon op 31 december 2013 hoger was dan 32.254 euro), is volgende afwijking voorzien. Het eerste deel van de opzeggingstermijn moet niet worden overeengekomen, maar wordt op vaste wijze als volgt bepaald:

Bij opzegging door de werkgever, wordt het eerste deel van de toepasselijke opzeggingstermijn vastgesteld op een maand per begonnen jaar anciënniteit, met een minimum van drie maanden.

Bij opzegging door de bediende, wordt het eerste deel van de toepasselijke opzeggingstermijn vastgesteld op anderhalve maand per begonnen periode van vijf jaar anciënniteit, met een maximum van:
4,5 maanden als zijn jaarlijks loon op 31 december 2013 64.508 euro niet overschrijdt;
6 maanden als zijn jaarlijks loon op 31 december 2013 64.508 euro overschrijdt.

In uw geval => 2 begonnen periode van 5 jaar => 3 maanden = 13 weken

En ik neem aan dat er voor U geen deel II moet bijgeteld worden.
De werknemer heeft de maximale opzeggingstermijn (In uw geval 6 maanden) die voorzien was door de regels die van toepassing waren op 31 december 2013 niet bereikt, maar de opzeggingstermijn waarop hij recht heeft op basis van deze regels is gelijk of hoger dan 13 weken. In dat geval is er geen deel II.
Men past enkel de termijnen van deel I toe.

Dus als ik me niet vergis 13 weken.
JPV zal daar zeker correct op kunnen antwoorden ;-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jan 2014 09:03

zonder exacte data is het héél moeilijk. Bovendien zijn diverse calculators nog onder voorbehoud, sociale secretariaten weten de details zelf niet. Vandaag is er een uitgebreide vorming bij het FOD Waso waar wel wat duidelijk zal worden (en omdat ik 9 maand en 4 dagen geleden te stout ben geweest, mag ik niet naar daar van m'n vriendin :'().

Sowieso is bij opzeg door jezelf het, op basis van je info, 13 weken.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2014 09:59

@JPV, proficiat alvast met uw stout geweest zijn ;-).

Om dan even concreet te zijn: stel dat mijn baas me volgende week (3 februari) zegt dat ik ontslagen ben, op welke opzegperiode heb ik dan recht?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jan 2014 10:40

heb ook de exacte data nodig van je datum indienst

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2014 11:05

heb ook de exacte data nodig van je datum indienst
1 juli 2009

Info op http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=40415" onclick="window.open(this.href);return false; is eigenlijk wel duidelijk. Als ik het goed begrepen heb:

Deel I: 4 maand
Deel II: 2 weken

Dus 4 maand en 2 weken opzeg als ik ontslag zou krijgen. Damn, wel een stuk minder dan de (ik dacht) 7 maand waar ik op uit kwam met formule Claeys.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BluFalco
Berichten: 11

#7 , 30 jan 2014 11:23

Deel I :
Bij opzegging door de werkgever, wordt het eerste deel van de toepasselijke opzeggingstermijn vastgesteld op een maand per begonnen jaar anciënniteit, met een minimum van drie maanden.

Zou normaal 5 maanden zijn in uw geval (vanaf 01/07/2009 tot en met 31/12/2013 tel ik 5 "begonnen" jaar anciënniteit)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jan 2014 12:56

(en omdat ik 9 maand en 4 dagen geleden te stout ben geweest, mag ik niet naar daar van m'n vriendin :'().
alvast een dikke proficiat met het kleine jpvke
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 jan 2014 14:56

heb ook de exacte data nodig van je datum indienst
1 juli 2009

Info op http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=40415" onclick="window.open(this.href);return false; is eigenlijk wel duidelijk. Als ik het goed begrepen heb:

Deel I: 4 maand
Deel II: 2 weken

Dus 4 maand en 2 weken opzeg als ik ontslag zou krijgen. Damn, wel een stuk minder dan de (ik dacht) 7 maand waar ik op uit kwam met formule Claeys.
Is 5 maand + 2 weken. Je zit al in je 5e jaar op 31/12/2013 (4 jaar en een half jaar)

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jan 2014 15:50

Ah, OK, ik dacht dat uw "eerste jaar ancienniteit" inging NAdat je een jaar gewerkt had. Maar als je begint de werken, begin je dus reeds aan uw eerste ancienniteitsjaar (logisch, eigenlijk). Bedankt voor de verduidelijking.

BTW, is het een eerste JPV-ke (als ik zo vrij mag zijn)? Bij mij lopen er ondertussen twee rond (afin, ééntje loopt rond, het andere nog niet). Ik kan ze niet meer missen.... maar vemoeiend!!!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 30 jan 2014 15:58

zie pm, wil de topic niet vervuilen :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”