Proefperiode bedienden PC 218

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

Proefperiode bedienden PC 218

#1 , 29 jan 2014 12:42

Hallo,

In mijn contract staat dat de opzegtermijn tijdens mijn proefperiode 30 dagen bedraagt, maar ik lees overal dat dit wettelijk 7 dagen is. Overruled mijn contract in dit geval de wet, of omgekeerd?

Groeten,
Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jan 2014 14:49

Wanneer ben je in dienst gekomen?

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#3 , 30 jan 2014 10:57

Oktober 2013

Reclame

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#4 , 30 jan 2014 10:58

1 oktober 2013

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jan 2014 14:57

dan is de opzegtermijn idd 7 dagen en geen 30 dagen

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2014 20:37

dan is de opzegtermijn idd 7 dagen en geen 30 dagen
zal toch 30 dagen zijn als de werknemer ontslagen wordt en 7 dagen wanneer de werknemer ontslag geeft
men kan individueel betere voorwaarden overeenkomen dan het wettelijke minimum
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 31 jan 2014 08:26

“Art. 110. Deze wet treedt in werking op 1 januari 2014,...Art. 111. De opzeggingen betekend vóór de inwerkingtreding van deze wet blijven al hun gevolgen behouden.”(26 december 2013 Wet betreffende de invoering van een eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake de opzegtermijnen en de carensdag en begeleidende maatregelen,B.S.31 december 2013).
Zie ook in die wet : ‘HOOFDSTUK 4. - Overgangsbepalingen van toepassing in geval van ontslag door de werkgever of ontslag door de werknemer en bijzondere bepalingen’

Ik ga ervan uit dat uw opzegging niet betekend werd vóór 1 januari 2014,zodat voornoemde wet van 26 december 2013 op uw opzegging van toepassing is.

“Art.37/2.§ 1. Wanneer de opzegging wordt gegeven door de werkgever, wordt de opzeggingstermijn vastgesteld op :...vier weken wat de werknemers betreft die tussen drie maanden en minder dan zes maanden anciënniteit tellen...§ 2. Wanneer de opzegging wordt gegeven door de werknemer, wordt de opzeggingstermijn vastgesteld op :...twee weken wat de werknemers betreft die tussen drie maanden en minder dan zes maanden anciënniteit tellen... § 3. De werknemer die door zijn werkgever werd ontslagen door middel van een opzeggingstermijn, kan aan de overeenkomst een einde maken mits een verkorte opzeggingstermijn wanneer hij een andere dienstbetrekking heeft gevonden...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

De wettelijke termijnen zijn dwingend en primeren dus op uw overeenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”