werkgever weigert sollicitatieverlof en proratisering dag

bobo198
Topic Starter
Berichten: 1

werkgever weigert sollicitatieverlof en proratisering dag

#1 , 23 jan 2014 23:12

Ik zit met een nog ingewikkelde situatie;

mijn werkgever heeft mij ontslaan met opzettermijn vanaf 1/10/2014. Wettelijk gezien was dus mijn laatste dag 1/01/2014.
Nu had ik, voor ontslag, een reis gepland van 3 weken.
Ik had deze doorgegeven reeds in maart en werden deze ingeboekt in deze periode.

Nadien heb ik nog verschillende dagen verlof genomen tijdens de zomer.

Bij navraag naar de datum van mijn eindelijke opzegdatum, werd mij door de werkgever gezegd dat ik diende 22 kalender dagen bij te rekenen voor het verlof van November. Ik heb toen gereageerd dat deze geen wettelijke dagen waren en dat ik onmogelijk nog zoveel langer diende te werken aangezien ik 10 dagen ADV had en nog Twee extra dagen van de werkgever zelf. Hierop werd gereageerd dat dit de opzegtermijn wel verlengd. Bij nazicht hebben zij blijkbaar mijn ingeboekte dagen van maart gebruikt in november. bijgevolg werden mijn wettelijke dagen opgenomen op het einde van het jaar. Dit terwijl er in de arbeidsovereenkomst staat dat de werknemer verplicht is deze eerst op te gebruiken. (niet te reserveren.)

Bon ik heb dit dan zo gelaten om de werkdruk niet op mijn collega's te laten vallen.

Nu werd in December reeds mijn laatste dag werken bevestigd, dit zou 23 januari zijn. Ik heb toen gemaild dat ik deze laatste dag zou gebruiken al sollicitatieverlof.

Nu weigert mijn werkgever mij te laten gebruik maken van de sollicitatiedagen en mag ik de dag waarop ik recht heb ter proratistering van de extralegale dagen van 2014 op te nemen. Zo is het zelf zo ver gekomen dat zij achter mijn rug beslist hebben mij deze dagen uit te betalen en mij verplichten tot aanstaande maandag 27 januari te blijven. Mijn C4 wordt ook opgestuurd naar het werk en ik zal deze pas ontvangen aanstaande maandag.

Nu is mijn vraag, heb ik hier ergens recht op en is er kans dat ik dit kan aanvechten?

Ik heb verschillende mails waarin zij verwijzen naar een afspraak dat ik afstand zou nemen van het sollicitatieverlof, dit terwijl hiervan niets is besproken noch op papier staat. (Ik heb slechts 3 dagen genomen in de ganse opzeg termijn...) Indien ik hiernaar vraag zeggen ze mij dat er een 'mondelinge' bevestiging was.

Kan iemand mij aub helpen? HR werkt mij tegen en bevestigigen effectief dat ik mijn baas niet wil dat ik het werk verlaat voor maandag 4 uur...

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2014 00:42

kan u exact de periodes van (jaarlijkse) vakantie en ziekte tijdens de opzeggingstermijn opgeven

zonder schorsing zou de einddatum 31/12 geweest zijn en niet 1/1
gerechtelijk wetboek
Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

ik zou hierover nog niks zeggen , zou zeggen blijf zolang mogelijk werken zo heb je mogelijk recht op een verbrekingsvergoeding
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 jan 2014 06:04

- heb je reeds een andere arbeidsovereenkomst getekend?
- welke dagen heb je éxact als verlof genomen (exacte data zijn heel belangrijk)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”