stage en studentenjob

lh10
Topic Starter
Berichten: 2

stage en studentenjob

#1 , 23 jan 2014 16:25

Hallo,

volgend semester begin ik aan een gans semester stage (verplicht voor de opleiding die ik volg). Ik zou nu graag op zaterdag weekendwerk doen in een totaal andere sector. Maar in verschillende bronnen heb ik het volgende gevonden :

Uitgesloten categorieën
De volgende categorieën studenten zijn uitgesloten en kunnen dus NIET (meer) met een studentenovereenkomst worden tewerkgesteld:

De studenten die bij wijze van stage onbezoldigde arbeid verrichten die deel uitmaakt van hun studieprogramma
.

Wil dit nu zeggen dat ik totaal geen studentenjob mag doen? Of mag ik geen studentenjob doen in de sector waar ik stage doe?
Want een gewoon arbeidscontract kan natuurlijk wel, maar dan verlies ik alle voordelen van studenten...
Sorry, maar ik ben een volledige leek op dit gebied...

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2014 19:12

gaat enkel over de tewerkstelling die bij dat studieprogramma hoort:

Hof van Cassatie, België 10/09/1990
De studenten die bij wijze van stage werk verrichten dat deel uitmaakt van hun studieprogramma, zijn uitgesloten uit de toepassingssfeer van de Arbeidsovereenkomstenwet; die uitsluiting is strikt beperkt tot het verrichten van bij het studieprogramma voorgeschreven arbeid. ( Art. 122, Arbeidsovereenkomstenwet; art. 1, 3°, K.B. van 12 juni 1970. )

u hoeft zich dus geen enkele zorgen te maken, u kan perfect studentenarbeid uitoefenen. Staat idd raar beschreven in de wet, maar hof van cassatie interpreteert het zoals men het wss ooit bedoelt heeft.

lh10
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 jan 2014 20:02

OK!

Bedankt voor de uitleg!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”