arbeidsreglement

ANMA
Topic Starter
Berichten: 8

arbeidsreglement

#1 , 18 jan 2014 19:40

Hoe kan ik het best een arbeidsreglement tekenen, wanneer men dit niet vooraf heeft kunnen raadplegen.
Kan men een bepaalde clausule opschrijven waardoor men nog niet gehouden is aan de bepalingen voordat men het kunnen raadplegen heeft.
Er is dus geen aanplakking geweest, en de opstelling ervan is niet gebeurd in gemeenschappelijk overleg tussen werkgever en werknemer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 jan 2014 20:05

Men tekent nooit iets voor akkoord dat men eerst niet grondig heeft gelezen (en volledig begrijpt).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 jan 2014 07:46

je schrijft "nog geen arbeidsreglement gekregen" en daaronder je handtekening.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2014 13:59

een arbeidsreglement integreert automatisch in uw arbeidsovereenkomst onverschillig of u dit wel of niet ondertekend

indien de juiste procedures voor een wijziging van het arbeidsreglement niet correct zijn gevolgd dient u klacht neer te leggen bij de inspectie van de sociale wetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 jan 2014 19:48

een arbeidsreglement integreert automatisch in uw arbeidsovereenkomst onverschillig of u dit wel of niet ondertekend
niet noodzakelijk. Als er geen ontvangst van arbeidsreglement in de arbeidsovereenkomst vermeld staat, heeft de werkgever een probleem.

ANMA
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 19 jan 2014 21:33

Het zit zo.
Bij indiensttreding een aantal jaren terug staat er in het contract dat wij het arbeidsreglement ontvangen hebben en akkoord gaan.
Iedereen heeft dit moeten ondertekenen zonder ooit het arbeidsreglement gezien te hebben.
Nu wordt er een nieuw arbeidreglement ingevoerd. Dit is opgesteld zonder de werknemers hierbij te betrekken, noch is er een aanplakking geweest.
Er worden camera's geplaatst, inkomende en uitgaande emails worden ook automatisch doorgestuurd naar de werkgever.
Er is een vergadering gepland waarin iemand van het sociaal secretariaat meer uitleg komt geven over dit arbeidsreglement.
Waarschijnlijk gaan ze ons dan doen tekenen voor ontvangst en akkoord.
Ook vrees ik mocht ik klacht neerleggen dat dit dan tot resultaat heeft dat ik zou ontslagen worden.
Dit is heel kort uitgelegd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 jan 2014 22:06

Voor wat zou je klacht indienen? Je hebt getekent dat je arbeidsreglement ontvangen hebt, de info over nieuw arbeidsreglement krijg je, ... enkel is mogelijks de procedure rond aanplakking niet gevolgd, maar da's geen zekerheid op basis van je tekst.

ANMA
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 19 jan 2014 22:32

Er is geen aanplakking geweest.
Dit dient toch te gebeuren op een zichtbare en toegankelijke plaats binnen het bedrijf.
Dus dienen wij zomaar akkoord te gaan met een nieuw arbeidsreglement ?
Ook als we niet weten welke zaken er veranderd zijn ten opzichte van het vorig arbeidsreglement.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2014 23:53


Ook vrees ik mocht ik klacht neerleggen dat dit dan tot resultaat heeft dat ik zou ontslagen worden.
sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=397" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 jan 2014 06:09

Er is geen aanplakking geweest.
Dit dient toch te gebeuren op een zichtbare en toegankelijke plaats binnen het bedrijf.
Dus dienen wij zomaar akkoord te gaan met een nieuw arbeidsreglement ?
Ook als we niet weten welke zaken er veranderd zijn ten opzichte van het vorig arbeidsreglement.
Ben je zeker dat de aanplakking nergens gebeurd is?

De veranderingen kan je, nog altijd informatief, tijdens die vergadering met sociaal secretariaat krijgen. het feit dat er een soc. secretariaat in betrokken wordt, is meestal immers een teken dat de wettelijke procedure wél gevolgd wordt. Wss zal je dan een kopie krijgen en de informatieronde starten.

Je kan de inspectie verwittigen dat er mogelijks een probleem is met de procedure. Sowieso kan niet elke mail, indien deze op een persoonlijke mailbox toekomt, doorgestuurd worden naar de werkgever. Maar gaat het hier over persoonlijke mailboxen?

ANMA
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 20 jan 2014 08:01

Neen het gaat hier over een mailbox van het werk. Dus dit mag wel zowel inkomende als uitgaande mails, maar mogen die ook gelezen worden ?
Ik heb overal gezocht naar een aanplakking op de vrij toegankelijke plaatsen en niks gevonden van aanplakking.
Dus zal ik tekenen voor ontvangst van het gewijzigde arbeidsreglement voor een eerst raadpleging ervan en onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 20 jan 2014 13:46

een mailbox van het werk, op jouw naam, is ook privé. Als het gewoon een mailbox is (genre: info@bedrijf.be) mag de werkgever die wel lezen, is het "An.Masschelein@bedrijf.be", mag de werkgever dat niet (tenzij die An Masschelein heet ;))

ANMA
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 24 jan 2014 08:00

Het is inderdaad een mailbox op mijn naam.
Er is ondertussen vergadering geweest en de aanplakking dient dus nog te gebeuren.
Dus is het nu afwachten of er inderdaad gaat instaan wat er op de vergadering besproken is, ik heb vooral geluisterd.
In ieder geval bedankt voor de info !!

ANMA
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 01 mei 2014 19:49

Vervolg
We hebben nu mail gekregen dat het nieuwe arbeidsreglement klaarligt ter inzage.
Een paar puntjes waar ik toch een vraag over heb.
- Wat betreft de afwezigheden staat er : Het medisch controlebezoek kan, van zodra de werkgever werd geinformeerd over de arbeidsongeschiktheid op elke dag van de week plaatsvinden (ook buiten de arbeidsuren) evenals op een zaterdag, een zondag of op een feestdag en is niet beperkt tot de periode die gedekt is tot het gewaarborgd loon.
- loon : In het vorig arbeidsreglement vond de betaling plaats volgens de wettelijke bepalingen, wat tot nu toe altijd zo gebeurd is en dat is al meer dan 3jaar zo, volgnes mij de 4de werkdag. Nu staat er de betaling grijpt plaats uiterlijk de 7de werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de betaling geldt.
- bij alle uurroosters die in het arbeidsreglement staan, staat nergens het uurrooster volgens het welke ik nu meer dan 3 jaar werk.
- aangezien de maatschappelijke zetel gevestigd is in Wallonie, moet ik dan mijn opmerkingen ook in het Frans opschrijven ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 01 mei 2014 21:23

ivm afwezigheden: is grond voor discussie, maar gezien de recente wetgeving kan nu nog niet uitgemaakt worden of de periode al dan niet beperkt is tot de periode van het gewaarborgd loon of tot de werkdagen. Ik zou durven gokken dat het zich niet beperkt tot de werkdagen, maar wel tot de periode van gewaarborgd loon. Wetgeving zegt hier niks over: "Een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten hetzij in een paritair comité of subcomité, hetzij buiten een paritair orgaan, of het arbeidsreglement kan een dagdeel bepalen van maximum 4 aaneengesloten uren die zich tussen 7 uur en 20 uur bevinden, gedurende hetwelk de werknemer zich in zijn woonplaats of een aan de werkgever meegedeelde verblijfplaats ter beschikking houdt voor een bezoek van een controlearts."

ivm loon: kan wettelijk zo bepaald worden

uurroosters: een gewoonte kan gewoonterecht worden

- opmerkingen: moeten in het Nederlands, arbeidsreglement moet ook in het Nederlands indien plaats van tewerkstelling eentalig Nederlandstalig is.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”