Kennisoverdracht bij (collectief) ontslag

Stewie1981
Topic Starter
Berichten: 11

Kennisoverdracht bij (collectief) ontslag

#1 , 16 jan 2014 17:09

Ik wordt binnenkort ontslagen (31/03/2014) oorspronkelijk was dit (31/12/2013), dit is bekend van April 2013.

In de groep (50 filialen, 10000 werknemers) ben ik de enige die zich de laatste 6 jaar met mijn taken in een zeer specifieke gebied heb beziggehouden en bezit dan ook zogoed als alle kennis.
Verder heb ik software ontwikkeld maar deze is uiteraard eigendom van het bedrijf en heb dan ook alle source codes/documentatie die er is etc overhandigd aan de collega's in een ander filiaal die het over moeten nemen.
Verder heb ik reeds uitgelegd hoe de software in elkaar steekt en een schema gemaakt/uitgelegd van het volledige proces. Deze uitleg is uiteraard vrij high level, de details vonden ze toen (Juli-september 2013) niet zo belangrijk.
Tot op dit punt is alle uitleg gegeven aan collega's in de groep en ze hebben reeds eindproducten kunnen maken met mijn software (1:1 kopie).
Heb hierna gevraagd dat er iemand 2-3 dagen in de week zou komen om mij te volgen/uitleg te geven maar er was niemand beschikbaar.

Nu de einddatum dichterbij komt voelen ze uiteraard de bui al hangen, er is niemand die de details kent en deze zijn zeer uiteraard cruciaal in het kunnen onderhouden van het systeem wat helemaal niet vanzelfsprekend is.
Nu willen ze dat ik wederom een kennistransfer doe aan een externe (freelancer) die 0 basiskennis heeft.
Nu heb ik daar zeer weinig zin in om volgende redenen:
- Geen basiskennis moet dus zeer veel uitleggen
- Wordt geacht dit in een paar dagen te doen, toen de vorige een kennis overdracht deed aan mij is dit gedaan gedurende 3 maanden 4h per dag (Het is heel veel)
- Heb in het verleden NOOIT hulp gekregen terwijl er achter gevraagd is, op verlof gaan/ziek zijn is altijd een probleem geweest
- Ze zetten mij (weliswaar met een mooi sociaal plan) op straat, voor mij een teken dat mijn kennis niet meer nodig is
- Bedrijf kan mij geen f*ck meer schelen, ik vind dat het lang genoeg geduurd heeft

Tot hoever is een kennisoverdracht verplicht? Ik vind dat ik mijn deel al lang voltooid heb met de kennis overdracht in Juli-September en heb ze toen de kans gegeven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 16 jan 2014 17:21

U zal uw opdracht moeten uitvoeren gezien u daar nog werkt tot eind maart.
Dus gezien opvolger GEEN kennis best beginnen bij uitleggen verschil Bit en Byte?

Stewie1981
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 20 jan 2014 06:58

Mja, hoe gaan ze het meten.

Ik heb reeds kennis overgedragen, gewoon basic hoe het systeem in elkaar zit. Er komt veel meer bij kijken om het te kunnen developen/onderhouden.
Ga dus nog eens hetzelfde verhaaltje ophangen dat ik al gedaan heb bij mijn buitenlandse collega's.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2014 11:23

Zolang je voor het bedrijf werkt, moet je doen wat van jou gevraagd wordt. Moest ik in jou plaats zijn, ik zou mijn baas via mail melden dat alles uitleggen aan iemand zonder basiskennis, niet op twee maand kan. Als de baas toch zegt dat je dit moet doen, dan begin je rustig die persoon op te leiden en hem eerst de nodige basisvaardigheden bij te brengen, en je ziet wel waar je eindigt eind maart. Als de volledige kennisoverdracht eind maart nier rond is, kan jou niets verweten worden, aangezien je je baas hiervan ingelicht hebt, en er van hogerhand geen actie ondernomen is. Moest men jou daar op aanspreken, kan je verwijzen naar die eerste mail die je gestuurd hebt, waarin je het probleem voorspeld had.

Ik kan er goed inkomen dat het bedrijf je niets meer kan schelen, maar probeer in dat opzicht er ook voor te zorgen dat dit bedrijf je achteraf niets kan maken. Doe het werk dat van jou gevraagd wordt, niets meer, maar ook niets minder. Hou daarbij in het achterhoofd dat je er binnen twee maand weg bent en ze dan hun eigen boontjes kunnen doppen.

Ik heb jaren geleden in dezelfde situatie gezeten: als enige kennis van een vrij uitgebreid facturatie-systeem. Was niet door mij ontwikkeld, maar ik moest het wel onderhouden en dat buggy ding "recht houden". Kennisoverdracht was dus niet evident, en mijn baas had er ook veel te laat aan gedacht (laatste 14 dagen). Uiteraard was mijn opvolgster na mijn vertrek helemaal niet in staat dat ding te onderhouden of draaiende te houden. Ik heb na mij opzeg nog telefoon gekregen of ik niet even kon langskomen om één en ander op te lossen. Heu... zonder arbeidscontract? Ik dacht het niet, hé...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 21 jan 2014 14:29

Heb een kennis die als zelfstandig consultant optreedt.
Moest plots niet meer komen bij een zeer grote klant want schakelde over naar een ander systeem ( onder windows).
Na de overgangsperiode dus einde contract.
Een maand of drie erna terug telefoon ... nieuw systeem kon opdrachten niet aan en alles liep in de soep.... of hij kon helpen.

Heeft dan zijn facturen x3 gedaan alles draait nog/terug op het oude systeem alleen de eindgegevens gaan naar het andere programma.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2014 15:16

Da's inderdaad het voordeel van een consultant. Als werknemer kan je natuurlijk niet zomaar bij een oude werkgever wat "bijklussen" zonder verder in orde te zijn met gelijk wat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”